صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
بازیافت محصولات مراقبت از پوست پس از اتمام آنها

در ادامه نکات مختلفی را درباره بازیافت این محصولات مطرح خواهیم کرد، از تیوب‌های پلاستیکی و بطری‌های شیشه‌ای تا تیوب‌های آلومینیومی و قوطی‌های اسپری‌ آئروسل. 

 

چگونه محصولات مراقبت از پوست را برای بازیافت آماده کنیم؟

 

قبل از این‌که چیزی را بازیافت کنید، حتما این مساله را بررسی کنید که آیا محصول مورد نظر واقعا بازیافت‌پذیر است یا نه. برای انجام این کار باید قسمت انتهایی یا زیر بسته‌بندی محصول را نگاه کنید. 

 

درج شماره 1 در این قسمت یعنی شما با یک محصول پلاستیکی و بازیافت‌پذیر مواجه هستید. به‌طور کلی، پلاستیک‌های شماره 1، 2 و 5 معمولا بازیافت‌پذیر هستند. شیشه‌ها، قوطی‌ها و تیوب‌های آلومینیومی هم معمولا در همه موارد بازیافت‌پذیر هستند. بنابراین محفظه خالی این محصولات تمام‌شده را در یک کیسه زباله جداگانه قرار دهید. 

 

همیشه هم این محفظه‌ها را به‌طور کامل تخلیه کنید زیرا وجود ذرات باقیمانده از محصول درون آنها مانع از بازیافت آنها می‌شود. امروزه در بیشتر کشورهای جهان، مراکز جداگانه‌ای برای دریافت زباله‌های بازیافت‌پذیر راه‌اندازی شده‌اند و برنامه‌های هدفمندی برای بازیافت این زباله‌ها دارند. در صورت امکان، می‌توانید زباله‌های بازیافت‌پذیر را به‌صورت جداگانه به این مراکز تحویل بدهید. 

 

بطری‌ها و قوطی‌‌های پلاستیکی 

 

بطری‌های شامپو، نرم‌کننده بدن، شامپوی بدن، لوسیون بدن و پاک‌کننده یا شوینده‌های مختلف معمولا از پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند و خوش‌بختانه به‌سادگی هم بازیافت‌پذیر هستند. اگر شماره بازیافت این محصولات 1، 2 یا 5 باشد، قطعا بازیافت‌پذیر خواهند بود. 

 

البته اگر هر کدام از این محصولات دارای پمپ، سری اسپری یا قطره‌چکان هستند، باید این قسمت‌های اضافی را از آنها جدا کنید و سپس بطری‌های خالی را درون کیسه زباله جداگانه قرار دهید. 

 

قوطی‌های شیشه‌ای 

 

قوطی‌های شیشه‌ای شفاف، آبی یا قهوه‌ای را می‌توان بارها و بارها بازیافت کرد، اما حتما درپوش یا اپلیکاتور همراه با این قوطی‌ها را از محفظه شیشه‌ای جدا کنید و آنها را در یک کیسه زباله جداگانه بریزید. اگر شیشه به هر طریقی شکسته باشد، معمولا بازیافت‌پذیر نیست.

 

تیوب‌های پلاستیکی و آلومینیومی 

 

تیوب‌های پلاستیکی یکی از ساده‌ترین اقلام برای بازیافت هستند. این محصولات به‌راحتی تخلیه می‌شوند و معمولا هم دو قسمت پلاستیکی دارند. اگر می‌خواهید تیوب‌های پلاستیکی را برای بازیافت آماده کنید، باید باقیمانده محصول را کاملا تخلیه کنید، سپس درون تیوب را با آب بشویید و بعد تیوب خالی را درون کیسه زباله مخصوص محصولات بازیافت‌پذیر قرار بدهید. 

 

قوطی‌های آئروسل

 

وقتی که قوطی اسپری آئروسل هیچ ماده‌ای جز هوا از خودش خارج نمی‌کند، یعنی برای بازیافت آماده شده است. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که هیچ چیزی از محصول اولیه درون قوطی آئروسل باقی نمانده است. خود قوطی را هم حتما از درپوش یا نازل آن جدا کنید و سپس درون کیسه یا سطل محصولات بازیافت‌پذیر قرار بدهید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: skincare