صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا محصولات مراقبت از مو منقضی می‌شوند؟

آیا محصولات مراقبت از مو منقضی می‌شوند؟ 

 

پاسخ کوتاه به این سوال، بله است. همه محصولات آرایشی‌ـ‌بهداشتی منقضی می‌شوند و محصولات مراقبت از مو هم از این قاعده مستثنی نیستند. ترکیبات فعال برای همیشه فعال نمی‌مانند، اما این‌که هر محصولی دقیقا چقدر دوام می‌آورد، به فرمولاسیون خاص هر محصول و ترکیبات درون آن بستگی دارد.

 

از یک منظر، تجزیه‌پذیری ترکیبات هر محصول است که می‌تواند تاریخ انقضای محصولات مراقبت از مو را تعیین کند. محصولات حاوی الکل مانند اسپری مو، موس و ژل نسبت به کرم مرطوب‌کننده یا محصول نرم‌کننده دارای ماندگاری بیشتری هستند، اگرچه حالت گازی اسپری‌های مو در طولانی‌مدت کیفیت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که وقتی استفاده از محصولات مراقبت از مو را شروع می‌کنید، معمولا فقط یک سال برای استفاده باکیفیت از آنها فرصت دارید. 

 

شامپو چه زمانی منقضی می‌شود؟ 

 

وقتی که درباره طول عمر یا ماندگاری انواع محصولات مراقبت از مو صحبت می‌کنیم، شامپوها معمولا بحث‌برانگیزتر از دیگر محصولات هستند. دلیل عمده این بحث‌برانگیزی هم به این مساله برمی‌گردد که تعداد دفعات شستن موها در طول هفته و همچنین روش شستن موها در میان همه افراد یکسان نیست.

 

با این‌حال نمی‌توان تاریخ انقضای شامپوها را نادیده گرفت. اگر از شامپوی تاریخ‌گذشته استفاده کنید، واقعا نباید انتظار خاصی از آن داشته باشید، زیرا پاکسازی پوست سر و تارهای مو و همچنین محافظت از آنها فقط با مصرف محصولات استاندارد امکان‌پذیر می‌شود. 

 

نمی‌توان از یک قاعده کلی برای تاریخ مصرف همه شامپوها صحبت کرد، اما با دقت به اطلاعات درج‌شده روی بدنه هر شامپو می‌توانید دوره مصرف مجاز پس از باز شدن محصول را مشاهده کنید. این عدد معمولا روی جعبه یا پشت بطری شامپو درج می‌شود و نماد آن هم شبیه به یک بطری بازشده کوچک است. ماندگاری شامپوها می‌تواند از 6 تا 24 ماه متغیر باشد. 

 

نرم‌کننده و سرم چه زمانی منقضی می‌شوند؟ 

 

نرم‌کننده و سرم هم مانند شامپوها دارای علامت مشخصی برای تاریخ مصرف خودشان هستند، اما نرم‌کننده‌ها معمولا فقط چند ماه ماندگاری دارند. بعضی افراد همچنان به استفاده از سرم‌های تاریخ‌گذشته ادامه می‌دهند چون تغییر خاصی در بافت آنها نمی‌بینند، درحالی که سرم تاریخ‌گذشته به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند فایده‌ای برای موهای شما داشته باشد. 

 

چگونه از محصولات مراقبت از مو نگهداری کنیم؟ 

 

تماس محصولات مراقبت از مو با حرارت زیاد (مثل قرار گرفتن در نزدیکی رادیاتور یا تماس با نور خورشید) می‌تواند به ماندگاری آنها آسیب برساند. اگر برای مثال این محصولات را در طول زمستان درون خودرو رها کنید، باز هم به محصول مورد نظرتان آسیب می‌رسانید. 

 

توجه داشته باشید که ماندگاری استاندارد درج‌شده روی بطری محصولات مراقبت از مو زمانی معنا پیدا می‌کند که این محصولات در دمای اتاق و دور از گرما یا سرمای شدید نگهداری شوند. 

 

ترجمه: یوسف صالحی 

منبع: lorealparisusa