صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
بدترین توصیه‌های دیگران به والدین در زمینه فرزندپروری

در ادامه این مطلب، متخصصان این توصیه‌های کلیشه‌ای و اشتباه را برای شما معرفی خواهند کرد تا بتوانید راحت‌تر آنها را تشخیص دهید.

1. کاری به کار پسربچه‌ها نداشته باشید!

وقتی که پسربچه‌ها رفتارهایی مانند گاز گرفتن، کتک زدن یا آسیب زدن به دیگر بچه‌ها را در پیش می‌گیرند، این رفتارها قطعا باید از سوی والدین جدی گرفته شوند و قطعا باید برای آنها راه‌حل مناسبی پیدا کرد. کودکان، چه پسر و چه دختر، همگی باید با مفهوم مرزهای شخصی آشنا شوند و بدانند که کدام رفتارها درست و پذیرفتنی یا کدام رفتارها نادرست و غیرقابل قبول هستند.

2. بچه‌ها را به حال خودشان رها کنید تا راه‌حلی پیدا کنند!

درحالی که داشتن فضای خصوصی، یکی از اجزای اساسی در هر رابطه سالمی است، اما فضا دادن بیش از حد به کودکان می‌تواند مشکل‌ساز و گاهی اوقات خطرناک شود. کودکان در حال رشد به قوت‌قلب و یاری والدین نیاز دارند تا بتواند مشکلات را حل کنند، درحالی که رها کردن آنان به حال خودشان می‌تواند با تصمیم‌گیری‌ها و نتیجه‌گیری‌های غلط همراه شود، بنابراین با این‌که به کودک فضای خصوصی می‌دهید، همیشه هم برای کمک کردن به او در دسترس و آماده باشید.

3. بچه‌ها به قوانین سختگیرانه نیاز دارند!

به‌گفته متخصصان، در نظر گرفتن قوانین مهم و اساسی برای فعالیت‌های روزانه و دیگر جنبه‌های مهم زندگی کاملا امر قابل‌ قبول و مثبتی است، اما وضع قوانین سختگیرانه در همه زمینه‌ها می‌تواند اثرات منفی و زیان‌باری برای رابطه بین شما و فرزندتان داشته باشد، بنابراین از فکر قوانین سختیگرانه بیرون بیایید و پدر و مادری باشید که کودک در موقعیت‌های سخت بتواند بدون هراس پیش شما بیاید.

4. بچه‌ها را در انجام دادن تکالیف مدرسه تنها بگذارید!

بعضی از متخصصان می‌گویند دانش‌آموزانی که دارای عملکرد تحصیلی مثبتی هستند، والدینی دارند که در انجام دادن تکالیف مدرسه به آنان کمک می‌کنند. البته کمک کردن والدین به کودکان در این کار اصلا به معنای کارهای اشتباهی مانند انجام دادن تکالیف توسط خود والدین نیست، بلکه شامل چنین مواردی می‌شود: بررسی مجموعه تکالیف ارائه‌شده به کودک، مطمئن شدن از انجام شدن همه تکالیف توسط کودک، فهمیدن دلیل جا انداختن بعضی از تکالیف، فراهم کردن محیط آرام و مناسب برای درس خواندن، حضور داشتن والدین در اتاق کودک هنگام انجام دادن تکالیف و راهنمایی کردن کودک برای جمع کردن وسایل روز بعدی مدرسه ازجمله تکالیف انجام‌شده.

5. در خانه نگران مهارت خواندن بچه‌ها نباشید!

یادگیری مهارت خواندن، کار بسیار پیچیده‌ای است که توانمند شدن در آن می‌تواند به بازه زمانی طولانی‌ای نیاز داشته باشد. کودکانی که از نظر مهارت خواندن در مدرسه جزو بهترین دانش‌آموزان هستند، در اکثریت موارد والدینی دارند که در خانه با آنها تمرین می‌کنند. درحالی که معلمان در مدرسه به‌خوبی وظایف خودشان را انجام می‌دهند، والدین هم باید خودشان را به‌عنوان عضوی از تیم آموزشی ببینند و برای شکل‌گیری و تقویت مهارت خواندن با کودک تمرین کنند.

6. بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها را باهوش‌تر می‌کند!

بعضی از والدین ترجیح می‌دهند که موبایل هوشمند،‌ تبلت، پلی‌استیشن، رایانه و... را در موقعیت‌های مختلف برای بازی کردن در اختیار کودک بگذارند و توجیه‌شان هم این است که بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها را باهوش‌تر می‌کند. متاسفانه این گروه از والدین نمی‌دانند که سر و کار داشتن بیش از حد کودکان با دستگاه‌های الکترونیک و درگیر شدن بیش از حد با بازی‌های رایانه‌ای دارای جنبه‌های منفی و مخربی است.

یکی از مهم‌ترین این جنبه‌های منفی، ایجاد شکاف در ساختار خانواده و بی‌ارزش شدن تماس‌های بینافردی است. پس اگر احساس می‌کنید که حوصله فرزندتان سر رفته است،‌ اول از همه او را به سمت‌ کتاب خواندن ترغیب کنید. استفاده متعادل و کنترل‌شده از بازی‌های رایانه‌ای هم می‌تواند در رده دوم قرار بگیرد.

7. بچه‌ها هر روز باید فعالیت‌های زیادی داشته باشند

بعضی از والدین تصمیم می‌گیرند که تمامی ساعات هفته در زندگی کودک را با فعالیت‌های مختلف پُر کنند، درحالی که نمی‌دانند چنین کاری کودکان را از رسیدگی به تکالیف مدرسه یا وقت‌گذرانی مطلوب با اعضای خانواده دور می‌کند.

فراموش نکنید که اعضای خانواده باید وعده‌های غذایی اصلی را در کنار همدیگر بخورند و درباره روزی که داشته‌اند بدون نگرانی و استرس با یکدیگر صحبت کنند. همین لحظه‌های ساده است که در زندگی آینده بچه‌ها تاثیر می‌گذارد.


ترجمه: یوسف صالحی
منبع:Reader’s Digest