صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
علائم شایع سطح کورتیزول بالا و آنچه می‌توانید برای کاهش آن انجام دهید

 زمانی که سطح کورتیزول برای مدت طولانی بالا بماند، می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از پیامدهای منفی برای سلامتی شود. سطوح بالای کورتیزول مزمن می‌تواند بر میکروبیوم روده و سیستم گوارشی، سلامت ایمنی، سطح انرژی تاثیر منفی بگذارد و می‌تواند حساسیت به انسولین را کاهش دهد، به تسریع پیری کمک کند و حتی باعث ایجاد احساس اضطراب و افسردگی شود.

احساس خستگی 

نشانه کلاسیک کورتیزول بالا، احساس خستگی اما سرگیجه است. مثلاً اگر احساس خستگی می‌کنید اما نمی‌توانید بخوابید. اگر سطح کورتیزول شما هنوز در هنگام خواب بالا باشد، بدن نمی‌تواند درمان مورد نیاز خود را انجام دهد.

گیجی مغزی

اگر گیجی مغزی را تجربه می‌کنید یا در تمرکز منظم مشکل دارید، می‌تواند نشانه‌ای از بالا بودن سطح کورتیزول باشد. به این دلیل که سطوح بالای کورتیزول می‌تواند قشر جلوی مغز را مختل کند.

احساس همیشه در لبه بودن

این احساس را دارید که در آستانه شکستن قرار دارید، اما نمی‌توانید دلیل آن را دقیقاً مشخص کنید. ممکن است کورتیزول بالا باشد. وقتی به آن فکر می‌کنید منطقی است: سطوح بالای کورتیزول نشانه‌ای از این است که شما در حالت جنگ یا گریز هستید و ماهیت آن حالت در خطر بودن است.

ریزش مو

تجربه ریزش مو می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چیزی در سطح کورتیزول شما در حال رخ دادن است. به این دلیل که تولید کورتیزول بدن را تحریک می‌کند تا ترشح روغنی به نام سبوم داشته باشد و تولید بیش از حد آن می‌تواند فولیکول‌های مو را مسدود کند.

فشار خون بالا

زمانی که حالت جنگ یا گریز فعال می‌شود و سطح کورتیزول افزایش می‌یابد، فشار خون و ضربان قلب افزایش می‌یابد و رگ‌های خونی منقبض می‌شوند. دقیقاً به همین دلیل است که سطح استرس مزمن می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود.

چگونه تعادل را به بدن برسانیم

به طور مداوم خوب بخوابید

هر چیزی که به شما کمک کند این هشت ساعت خواب را در شب داشته باشید، به شکستن چرخه خستگی دائمی کورتیزول بالا کمک می‌کند.

استرس را به حداقل برسانید

گاهی اوقات، مردم حتی متوجه نمی‌شوند که استرس دارند تا زمانی که بدن آنها سیگنالی را به آنها ارسال کند که آنها هستند. تنفس دیافراگمی که در یوگا، مدیتیشن و تای‌چی استفاده می‌شود، مستلزم وارد کردن هوا به عمق ریه‌های تحتانی و بالایی است. 

شکل آرامش‌بخش و درمانی تنفس است و نشان داده شده است که استرس و کورتیزول را کاهش می‌دهد. مدیتیشن یا حمام آب گرم دو تسکین‌دهنده استرس هستند که با کاهش سطح کورتیزول مرتبط هستند.

امگا 3 مصرف کنید

مطالعه‌ای نشان داد افرادی که روزانه 4000 میلی‌گرم روغن ماهی به مدت شش هفته مصرف کردند، کورتیزول صبحگاهی را به سطوح سالم‌تری کاهش دادند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: wellandgood.com