صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
ویروس کرونا می‌تواند موجب بروز آسیب‌های جدی قلبی شود

با افزایش آمار همه گیری بیماری کرونا، این باور در مجامع علمی بتدریج بیشتر قوت می‌گیرد که احتمالا آسیب دیدگی ریوی تنها عارضه ناشی از بیماری کرونا نخواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا دچار عوارض قلبی شده‌اند اما علت و چگونگی آن هنوز به خوبی روشن نیست.

گزارش انجمن قلب آمریکا می‌گوید، افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند یا سابقه سکته مغزی دارند در خطر بیشتر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و در صورت ابتلا به این بیماری دچار عوارض جدی‌تری خواهند شد.

یکی از متخصصان قلب دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «تاثیر اختصاصی ویروس کرونا عامل عمده بروز بیماری های قلبی است. این ویروس حاوی پروتئینی است که که به گیرنده‌های اختتصاصی ریه متصل می‌شوند. سلول‌های عروق خونی هم دارای همین نوع از گیرنده‌ها هستند و به نظر می‌رسد عامل عفونت گاه مستقیم سلول‌های عروق خونی را از بین می‌برند و همین اثر می‌تواند موجب تشکیل لخته‌های خونی گردد که به طور مستقیم منجر به بروز حمله قلبی می‌شود.»

عارضه قلبی دیگر که به دنبال ابتلا به ویروس کرونا گریبان بیماران قلبی را می‌گیرد میوکاردیت یا همان التهاب عضلات قلب است.

علت دقیق آن هنوز روشن نیست و برخی از محققان بر این باورند که ویروس کرونا ممکن است مستقیم بر روی قلب اثر بگذارد اما، هنوز شواهد کافی برای اثبات این ادعا در دست نیست.

عامل احتمالی دیگر واکنش‌های سیستم ایمنی علیه ویروس است. زمانی که هجوم ویروس به بدن فرد غیرقابل کنترل می‌شود، یک واکنش التهابی شدید که به عنوان "طوفان سیتوکین" شناخته می‌شود به تمامی اعضای بدن از جمله قلب آسیب می زند.

احتمال بروز عوارض قلبی چقدر جدی است؟

بر اساس گزارش ماه گذشته مجله انجمن پزشکی آمریکا JAMA پزشکان بیمارستانی در "ووهان"، استانی از کشور چین" گزارش کرده بودند که بروز آسیب‌های قلبی در بین بیماران مبتلا به این ویروس بسیار شایع بوده است. در حدود ۲۰ درصد از ۴۱۶ بیماری که بر اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان بستری شده بودند دچار عوارض قلبی شده و نیمی از آنها جان خود را از دست داده بودند .

در کشور آمریکا که در میانه اوج گیری ابتلا به این ویروس قرار دارد هنوز روشن نیست که تعداد موارد ابتلا به عوارض قلبی در بین این بیماران مشابه "ووهان" چین است یا خیر.

یکی از پزشکان انجمن قلب امریکا می گوید: "در حال حاضر نمی توان به دقت اعلام کرد که چه درصدی از این بیماران دچار عوارض قلبی می شوند اما در کشور آمریکا هم شاهد طیفی مشابه بیماران در ووهان چین هستیم.مسلما این عوارض بیشتر گریبان افرادی را می‌گیرد که از یک عارضه قلبی مانند فشار خون رنج می‌برند و اکثر بیماران قلبی در صورت ابتلا به این ویروس در خطر صدمات قلبی بیشتر هستند."

در شهر نیویورک که در مرکز اپیدمی بیماری کرونا قرار دارد، می‌توان به دلیل دیگری استناد کرد که همانا افزایش شدید تعداد تماس‌هایی است که به دلیل نامنظم شدن ضربان قلب افراد بیمار با مراکز اورژانس گرفته شده .

آریتمی یا نامنظم شدن ضربان قلب یکی از موارد اورژانس پزشکی است که در صورت عدم رسیدگی منجر به مرگ فرد می شود.

هفته گذشته بخش آتش نشانی شهر نیویورک اعلام کرد که تعداد موارد اعلام شده ایست قلبی به شدت افزایش یافته است. از ۲۵ مارس تا ۵ آوریل به طور متوسط روزانه ۱۹۵ مورد ایست قلبی گزارش شده این تعداد در دوره مشابه سال قبل تنها ۶۵مورد بوده است.

یکی از متخصصان قلب دانشگاه کلمبیا می گوید: «به سختی می‌توان پی برد که چه تعداد از این فوت‌شدگان دچار ویروس کرونا بوده‌اند. ترس مردم از بستری شدن در بیمارستان موجب شده که حتی اگر دچار علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه و تپش قلب بشوند ترجیح بدهند در خانه بمانند و تحمل کنند. این علائم می‌توانند پیش زمینه ایست قلبی باشند.»

وی می‌افزاید: " افرادی که در خانه به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست می دهند در واقع قربانیان غیر مستقیم ویروس کرونا هستند."

بنا به گفته متخصصان اگر فردی به خصوص بیماران قلبی دچار هر یکی از این علائم گردید نباید آن را نادیده بگیرد و یا آن را کم اهمیت قلمداد کند. این بدان معناست که در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری مانند تب، سرفه و یا تنگی نفس و درد قفسه سینه حتما با پزشک خود و یا مراکز اورژانس تماس بگیرید.

پزشکان می‌گویند زمانی که این گروه از بیماران به بیمارستان مراجعه می‌کنند بسیار دشوار است که تشخیص بدهیم این یک حمله قلبی است یا بیماری کرونا.

یکی از متخصصان قلب در دانشگاه کلمبیا می گوید: "چند ماه پیش اگر بیماری با این علائم به بیمارستان مراجعه می کرد بلافاصله با مداخله درمانی تهاجمی عروق مسدود شده قلب را باز می‌کردیم، اما اکنون چنین بیمارانی را ابتدا باید از نظر ابتلا به بیماری کرونا تحت بررسی قرار دهیم."

مشخص شدن تاثیری که ویروس کرونا بر روی سیستم قلبی عروقی می‌گذارد مستلزم مطالعات و تحقیقات بیشتری است و پزشکان با جدیت تلاش دارند تا برای روشن شدن موضوع دانسته‌های خود را در این باره با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

ترجمه: سیما اخلاقی
منبع:WebMD