صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا موهای کم‌پشت و نازک با همدیگر تفاوت دارند؟

روندهای مراقبت از مو می‌توانند برای هر فردی متفاوت باشند و این روندها درنهایت به نوع موها بستگی دارند. افراد دارای موهای نازک می‌دانند که در انجام کارهایی مانند شستن موها با شامپو و همچنین حالت‌بخشی به موها باید با دقت و احتیاط زیادی رفتار کنند، زیرا هر گونه وارد آمدن فشار بیش‌ازحد به موها می‌تواند به سست شدن ریشه موهای نازک و شکستگی انتهای این نوع از تارهای مو منتهی شود. 

 

علاوه بر اینها، موهای حساس و آسیب‌پذیر به دو گروه تقسیم می‌شوند که معمولا بیشتر ما به تفاوت آنها توجه نمی‌کنیم: موهای نازک و موهای کم‌پشت. در ادامه مطلب با نکات بیشتری درباره موهای ظریف و موهای نازک آشنا خواهیم شد. 

 

موهای نازک یا موهای کم‌پشت؟ 


بزرگ‌ترین تفاوت میان موهای نازک و موهای کم‌پشت به بافت و تراکم آنها برمی‌گردد. درواقع ممکن است که کسی دارای موهای نازک باشد و تارهای موی او واقعا زیاد باشند، اما همچنان موهایش بدون حجم به نظر برسند زیرا بافت موهایش ذاتا نازک و ظریف هستند. 

 

تراکم نیز همیشه عامل متمایزکننده مهمی به‌شمار می‌رود. داشتن موی نازک یعنی داشتن تارهای مو با قطر کمتر، درحالی که داشتن موهای کم‌پشت به‌سادگی یعنی داشتن تارهای مویی که کمتر رشد می‌کنند، صرف‌نظر از ضخامت یا نازکی آنها. 

 

به عبارت ساده‌تر، اگر موی نازک داشته باشید یعنی ضخامت تارهای موی شما کم است، درحالی که کم‌پشت بودن موها به مساله تراکم آنها مرتبط می‌شود. 

 

اگر فکر می‌کنید که موهای شما کم‌پشت است، بهتر است با متخصصان پوست‌ومو برای انتخاب درمان‌های مناسب مشورت کنید، مخصوصا اگر متوجه ریزش مو یا تغییرات غیرعادی در سطح موها شده‌اید. 

 

البته اگر ریزش موی کسی از نوع تلوژن افلوویوم باشد، باید حداقل 3 ماه صبر کند تا موها خودشان را ترمیم کنند. این نوع از ریزش مو به‌ دلایلی مانند استرس، زایمان، جراحی یا بیماری‌های اساسی (مثل ابتلا به کووید-19) به‌وجود می‌آید. اگر دچار ریزش مو شده‌اید و نمی‌دانید که این مشکل دقیقا چه علتی دارد، بهتر است برای بررسی دقیق‌تر مشکل به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. 

 

چگونه موهای نازک و کم‌پشت را سالم نگه داریم؟ 

 

افراد دارای موهای نازک و کم‌پشت باید در نگهداری از موهای خودشان بیشتر از دیگران دقت و احتیاط داشته باشند و از ترفندهای مناسب برای افزایش حجم موها کمک بگیرند. 

 

استفاده روزانه از شامپوهای باکیفیت که برای محافظت از همین نوع از موها طراحی شده‌اند، به شما کمک بزرگی خواهد کرد زیرا این شامپوها هم موها را درخشان‌تر و حجیم‌تر می‌کنند و هم رطوبت پوست سر را در سطح مطلوب نگه می‌دارند. 

 

افراد دارای موی کم‌پشت می‌دانند که چقدر راحت ممکن است پوست سرشان در معرض دید دیگران قرار بگیرد. بنابراین اضافه کردن حجم به موها با کمک همین شامپوها می‌تواند در حالت‌بخشی بهتر به موهای آنان موثر باشد. 

 

موس‌های حالت‌دهنده هم گزینه‌های خوبی برای موهای نازک هستند زیرا حجم این موها را با کیفیت خوبی ارتقا می‌دهند. البته احتمال شکنندگی موهای نازک بیشتر از دیگر انواع موها است و درنتیجه افراد دارای موهای نازک باید استفاده از محصولات نرم‌کننده و همچنین روغن‌های مخصوص مو را هم به برنامه مراقبت از موها اضافه کنند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: marthastewart