صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
هر آنچه باید از ویتامین C در جهان مراقبت از پوست بدانید

دکتر اشلی ماگوورن، متخصص پوست‌ومو به مهم‌ترین سوالات در این زمینه پاسخ می‌دهد. 

 

ویتامین C چه کارهایی برای پوست انجام می‌دهد؟ 

 

ویتامین C به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ترکیبات پایه‌ای برای سنتز کلاژن در پوست شناخته می‌شود. اگر نمی‌دانید که این مساله چرا مهم است، به شما یادآوری می‌کنیم که کلاژن نوعی پروتئین ساختاری است که خود پوست را می‌سازد و به ارتقای استحکام و ضخامت آن کمک می‌کند. اما همزمان با افزایش سن، میزان کلاژن بدن هم کاهش می‌یابد و درنتیجه احتمال بروز مشکلاتی مانند شل‌شدگی پوست و پدید آمدن چین‌وچروک‌های پوستی بیشتر می‌شود. 

 

به همین دلیل است که کمک‌رسانی به پوست در جهت کلاژن‌سازی بیشتر، سنگ بنای تمام کارهایی است که متخصصان پوست‌ومو برای مبارزه با نشانه‌های پیری پوست انجام می‌دهند. 

 

در همین مرحله است که ویتامین C اهمیت خودش را نشان می‌دهد. این ماده که در سرم‌های مخصوص پوست کاربرد دارد، از دو راه به کلاژن‌سازی کمک می‌کند: در حالت اول، ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و درنتیجه استرس اکسیداتیو ناشی از تماس با پرتوهای فرابنفش خورشیدی و آلاینده‌های زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.

 

در حالت دوم هم ویتامین C به کاهش التهاب کمک می‌رساند و ساختار پوست را برای تقلید از ساختار پوست‌های جوان‌تر سازماندهی می‌کند تا از این طریق بتواند کلاژن ازدست‌رفته را جبران کند. پس ویتامین C مستقیما به ارتقای سنتز کلاژن در بدن کمک می‌رساند. 

 

چگونه از ویتامین C برای پوست کمک بگیریم؟

 

دکتر ماگوورن می‌گوید که استفاده از محصولات ویتامین C می‌تواند بخشی از یک روال چندمرحله‌ای مراقبت از پوست باشد. در روال مراقبت از پوست هم باید با به‌کارگیری رقیق‌ترین محصولات شروع شود و با غلیظ‌ترین محصولات پایان بگیرد. 

 

سرم‌های ویتامین C معمولا در دسته محصولات رقیق و سبک قرار می‌گیرند. به‌گفته دکتر ماگوورن، استفاده از سرم ویتامین C قبل از به‌کارگیری مرطوب‌کننده ترفند خوبی است، مخصوصا زمانی که می‌خواهید یک سرم پوستی جدید را به پوست معرفی کنید. 

 

درواقع اگر پوست کسی خشک یا ملتهب باشد، به احتمال زیاد می‌داند که تماس هر محصول جدیدی با پوست می‌تواند باعث برانگیختگی درجاتی از تحریکات پوستی شود. 

 

چه زمانی از سرم‌های ویتامین C استفاده کنیم؟ 

 

با توجه به این‌که سرم ویتامین C با استرس اکسیداتیو و صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و همه این مشکلات در ساعات روز برای پوست به‌وجود می‌آیند، پس باید در ساعات شب از سرم ویتامین C استفاده کنید زیرا پوست در ساعات شب وارد مرحله بازسازی و ترمیم خودش می‌شود. 

 

اگر هم به هر دلیلی خواستید در ساعات صبح از سرم ویتامین C کمک بگیرید، باید بدانید که سرم ویتامین C نمی‌تواند عملکردی مشابه با محصولات ضدآفتاب داشته باشد و درنتیجه همچنان باید از محصولات ضدآفتاب هم استفاده کنید. پس روال مراقبت از پوست شما می‌تواند با سرم ویتامین C شروع شود، بعد با مرطوب‌کننده و ضدآفتاب ادامه پیدا کند و درنهایت به محصولات آرایشی برسد. 

 

عوارض جانبی احتمالی استفاده از ویتامین C

 

بیشتر انواع پوستی به‌خوبی ویتامین C را تحمل می‌کنند، درحالی که این ماده هیچ خطری هم برای خانم‌های باردار و شیرده ندارد. اگر پس از به‌کارگیری سرم ویتامین C به قرمزی، خشکی و سوزش پوست دچار شدید، کمک گرفتن از محصولات مرطوب‌کننده باید این مشکل را برطرف کند. 

 

بعضی افراد هم بهتر است که با سرم ویتامین C 5 تا 10 درصد شروع کنند و پس از مدتی سراغ انواع 15 تا 20 درصد بروند. جدی گرفتن این نکته مخصوصا در مورد پوست حساس دور چشم‌ها ضروری است. 

 

اگر پوست شما مستعد آکنه است، لازم نیست نگران باشید. به‌گفته دکتر ماگوورن، «سرم ویتامین C روزنه‌های پوستی شما را مسدود نمی‌کند و حتی درواقع باعث بهبودی در وضعیت آکنه می‌شود زیرا با تحریکات پوستی خاصی که سد دفاعی پوست را تحت فشار قرار می‌دهند و در شکل‌گیری جوش‌ها نقش دارند، مبارزه می‌کند». 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: dermstore