صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
تغییر روتین مراقبت پوست از حالت زمستانی به حالت بهاری

وقتی که تصمیم می‌گیرید لباس‌های بهاری را جایگزین لباس‌های زمستانی کنید، باید روتین بهاری و متفاوتی را هم برای مراقبت از پوست در نظر بگیرید. 

 

1. یک پاک‌کننده برپایه ژل یا فوم تهیه کنید 

 

درحالی که در فصل زمستان باید از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های ملایم‌تر استفاده کنیم که با هوای سرد همخوانی داشته باشد، همزمان با افزایش دما معمولا باید راهکار دیگری را در پیش بگیریم. درواقع پوست معمولا همزمان با شروع بهار کمی چرب‌تر می‌شود و درنتیجه به پاک‌کننده غلیظ‌تری نیاز خواهد داشت. 

 

پاک‌کننده‌های برپایه ژل یا فوم می‌توانند تولید چربی پوست را کاهش دهند و همچنین سرعت تکثیر و تقسیم سلولی را بیشتر کنند. این دو ویژگی در کنار همدیگر، شرایط بهتری را برای پوست به‌وجود می‌آورند. 

 

2. از مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌های سبک‌تر استفاده کنید 

 

اگر در فصل زمستان از محصولات آبرسان غلیظ و قوی استفاده می‌کرده‌اید، همزمان با شروع بهار باید محصولات سبک و رقیق را جایگزین آنها کنید. شرایط آب‌وهوایی گرم‌تر به معنای افزایش رطوبت است و درنتیجه دیگر ضرورتی ندارد که از مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر استفاده کنیم. 

 

با این‌حال، همه انواع پوستی به آبرسانی نیاز دارند و محصولات سبک و رقیق می‌توانند عملکرد خوبی در فصل بهار داشته باشند. سرم‌ها (مخصوصا انواع دارای اسید هیالورونیک)، مرطوب‌کننده‌های برپایه ژل و حتی میست‌های آبرسان جزو بهترین گزینه‌ها برای افزایش رطوبت پوست هستند، درحالی که پوست را بیش‌ازحد چرب و براق نمی‌کنند. 

 

3. محصولات آنتی‌اکسیدانی را جدی بگیرید 

 

آنتی‌اکسیدان‌ها به پیشگیری از آسیب‌های پوستی مرتبط با پرتوهای خورشیدی کمک می‌کنند و این کار را از طریق کاهش واکنش‌های التهابی پوست نسبت به این پرتوها انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در برابر پرتوهای خورشیدی محافظت می‌کنند. 

 

البته مزیت دیگر آنتی‌اکسیدان‌‌ها این است که به روشن‌سازی و حتی یکدسازی قوام پوست هم کمک می‌رسانند. رادیکال‌های آزاد و تماس مکرر با نور خورشید هم می‌توانند تغییرات مختلفی را در ملاتونین‌سازی پوست به‌وجود بیاورند و درنتیجه باعث شکل‌گیری لکه‌های پوستی تیره و عدم یکدستی در قوام پوست شوند. 

 

از آنجایی که آنتی‌اکسیدان‌ها آسیب‌های پوستی مرتبط با نور خورشید را کاهش می‌دهند، پس می‌توانند از این تغییرات جلوگیری کنند و مانع از پدید آمدن لکه‌های تیره پوستی شوند. 

 

4. در همه موقعیت‌ها از ضدآفتاب استفاده کنید 

 

متخصصان پوست‌ومو بارها تاکید کرده‌اند که استفاده از محصولات ضدآفتاب در همه اوقات سال ضرورت دارد. بنابراین در فصل بهار هم باید هرروز از محصولات ضدآفتاب استفاده کنید، حتی اگر از خانه خارج نمی‌شوید چون میزان پرتوهای فرابنفش خورشیدی در فضای بسته خانه هم در فصل بهار بیشتر می‌شود. 

 

ضدآفتابی که انتخاب می‌کنید باید حداقل SPF 30 داشته باشد. کسانی که هرروز از خانه خارج می‌شوند، باید هر دو ساعت یک‌بار دوباره از محصول ضدآفتاب استفاده کنند تا محافظت از پوست را به بهترین حالت ممکن برسانند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: dermstore


نسخه مادربزرگ‌ها برای مقابله با موخوره
پنج نکته درباره موی بدن زنان که نمی‌دانستید!
اثرات آب اکسیژنه روی پوست