صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
۶ مشکل مرتبط با ریش

می‌توانید ریش خود را بلند کنید، کوتاه کنید یا کاملاً بتراشید. همچنین می‌توانید به شیوه‌‌های مختلف صورت خود را اصلاح کنید.
ریش می‌تواند کاملاً بلند باشد. همچنین می‌تواند منجر به چندین مشکل مختلف شود. در اینجا مشکلاتی ذکر شده است که در صورت داشتن ریش با آنها مواجه می‌شوید.

 شوره

شوره (درماتیت سبورئیک) صرفاً بر روی موهای سر تاثیر نمی‌گذارد. اگر ریش داشته باشید، ممکن است روی صورت نیز ظاهر شود و موجب خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره روی پوست زیر موهای صورت ‌شود.

شوره پوست زیر ریش معمولاً در نتیجه مالاسزیا، نوعی مخمر است که در پوست بیش از هفت میلیارد انسان یافت می‌شود. ‌

اگرچه درمانی برای آن وجود ندارد اما راه‌هایی هست که می‌توانید بدون نیاز به تراشیدن ریش و در صورت عدم تمایل به این کار انجام دهید. استفاده از یک پاک کننده ملایم پوست و شامپوی شوره سر اغلب می‌تواند این تاثیر را داشته باشد.

 موهای زائد

اگر ریش خود را بتراشید، موهای زائد دوباره رشد می‌کند. گاهی نیز در مرحله " از بین بردن و سوزاندن ریش" دوباره رشد می‌کنند. موها به جای رشد کردن، دوباره به داخل پوست برمی‌گردد و درنتیجه برآمدگی‌ قرمز خارش‌دار و ناراحت‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند. در حالی که موهای زائد ریش ممکن است در هر فردی ایجاد شود، این موهای زائد در افرادی که موهای صورتشان مجعد است، شایع‌تر است.

شما می‌توانید با اصلاح صورت بلافاصله بعد از حمام، خطر رشد موهای زائد را کاهش دهید. آب، موهای صورت را نرم می‌کند، بنابراین احتمال اینکه به پوست صدمه بزند، کمتر است. استفاده از ژل اصلاح یا کرم موبر، شستشو با آب ولرم و خشک کردن پوست با دستمال ضدعفونی‌ (به جای خشک کردن آن با حوله) نیز می‌تواند موثر باشد.

تحریک پوست

تراشیدن ریش نیز می‌تواند منجر به تحریک پوست (درماتیت تماسی) شود. استفاده از ژیلت نامناسب یا تیغی که به درستی روی صورت قرار نمی‌گیرد، می‌تواند این خطر را افزایش دهد. برخی مواد شیمیایی یا عطرهای موجود در کرم‌ها یا ژل‌های اصلاح نیز می‌توانند موجب تحریک پوست شوند.

برای جلوگیری از تحریک پوست، از یک تیغ نو چهار یا پنج تیغه استفاده کنید و صورت را کاملاً اصلاح کنید. پس از اصلاح، پوست خود را بشویید تا باقی‌مانده‌ کرم یا ژل اصلاح کاملآ پاک شود و از یک مرطوب کننده فاقد عطر استفاده کنید. اگر پوست تحریک شود، معمولاً می‌توانید از کرم هیدروکورتیزون نیز استفاده کنید.

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی در نتیجه باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود. این باکتری روی پوست اکثر افراد و در نواحی مختلف بدن رشد می‌کند. پوست زیر ریش محیطی مناسب برای رشد باکتری است، زیرا مرطوب‌تر است و ممکن است پوست زیر موها پوسته پوسته شود.‌

اگر باکتری وارد فولیکول مو شود، عفونتی به نام فولیکولیت و برجستگی‌های کوچک، قرمز یا سفیدی را ایجاد می‌کند که شبیه جوش هستند. این جوش‌ها اغلب چرکین و ناراحت‌کننده یا خارش‌دارند. معمولاً با شستن کامل ریش می‌توانید عفونت آن را درمان کنید. و در صورت لزوم می‌توانید از کرم ضد خارش نیز استفاده کنید اما برای عفونت‌های شدیدتر، ممکن است نیاز به درمان تخصصی باشد.

 شپش

همانطور که شپش در موهای سر رشد می‌کند، می‌تواند در لابه‌لای موهای ریش نیز ایجاد شود. شپش‌ ناحیه تناسلی به ویژه در بین موهای ضخیم‌تر و مجعد رشد می‌کند اما شپش سر نیز می‌تواند در این ناحیه نیز رشد کند. شپش ناحیه تناسلی شبیه شپش‌های معمولی است و می‌تواند مشکلات مشابهی مانند تحریک پوست و خارش را ایجاد کند.

خوشبختانه شپش ریش را می‌توانید درمان کنید. درمان آن شبیه درمان شپش سر است. استفاده از یک شامپوی بدون نسخه و دارویی اغلب برای از بین بردن آن کافی است. از طرف دیگر، می‌توانید ریش خود را بتراشید تا از شر شپش خلاص شوید و موهای صورت دوباره رشد کند.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع Webmd