صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
5 اشتباهی که والدین طلاق‌گرفته انجام می‌دهند

طلاق گرفتن پدر و مادر از یکدیگر برای خود آنها سخت است و البته سختی‌ها و مسائل خاصی هم برای بچه‌ها به همراه دارد. بچه‌های طلاق معمولا احساس می‌کنند که به دلیل طلاق پدر و مادر، ضربه بسیار سخت و سنگینی خورده‌اند. بعضی از این بچه‌ها، بدون خواست خودشان، نقش واسطه و پیغام‌رسان بین پدر و مادر را برعهده می‌گیرند و بعضی از آنها هم ناگهان باید حجم زیادی از کارهای روزانه‌ی خانه مانند تهیه وعده‌های غذایی را به دوش بگیرند. به‌گفته متخصصان، بسیاری از بچه‌ها آسیب‌های ناشی از طلاق والدین را با خود به دوران بزرگسالی می‌برند. در ادامه این مطلب با 5 مورد از رایج‌ترین اشتباهات والدین طلاق‌گرفته آشنا می‌شویم.

1. نقش پیغام‌رسان و واسطه را به بچه‌ها ندهید

بسیاری از والدین طلاق‌گرفته برای برقراری ارتباط با همدیگر از بچه‌ها استفاده می‌کنند، درحالی که این رفتار فشار عاطفی بی‌موردی را برای بچه‌ها به همراه دارد. والدین با این کار بچه‌ها را مجبور می‌کنند تا درباره مسائلی چانه‌زنی و مذاکره کنند که خود والدین هم نتوانسته‌اند از پس آنها برآیند. امروزه پدر و مادر طلاق‌گرفته می‌توانند از ایمیل یا سایر نرم‌افزارها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کنند و بدون این‌که زخم‌های قدیمی را باز نمایند، درباره مسائل مربوط به رشد و پرورش بچه‌ها گفت‌وگو کنند.

2. بچه‌ها درمانگر شما نیستند

نوجوانان اساسا کنترل داشتن بر زندگی را دوست دارند، درحالی که طلاق والدین جهان آنها را آشفته می‌کند. متاسفانه بعضی از والدین طلاق‌گرفته، جزئیات خصوصی روابط بین خودشان یا جزئیات روند طلاق یا احساسات خشمگینانه درباره همسر سابق را با نوجوانان در میان می‌گذارند. اضطراب و نیاز نوجوانان به حس کنترل باعث می‌شود که آنها شرایط شما را درک کنند، اما بچه‌ها باید نقش فرزند شما را داشته باشند و نه نقش درمانگر. پس اگر به گفت‌وگو درباره جزئیات ذکرشده نیاز دارید، به متخصصان سلامت روان مراجعه کنید تا بتوانید همچنان مرزهای بین والدین و فرزندان را حفظ کنید.

3. سعی نکنید که بچه‌ها را مال خود کنید

بچه‌ها به احساس درک شدن نیاز دارند، درحالی که طلاق والدین احساسات آنها را دچار آشفتگی می‌کند. والدین طلاق‌گرفته باید به حرف‌های بچه‌ها درباره طلاق پدر و مادر گوش کنند، اما نباید وارد جزئیات شوند یا از این فرصت برای جلب حمایت بچه‌ها استفاده کنند. شاید چنین کاری بسیار سخت باشد، اما والدین پس از طلاق هرگز نباید درباره همسر سابق‌شان بدگویی کنند.

علاوه بر این‌ها، سعی نکنید که همه چیز را دستکاری و اصلاح کنید. مثلا اگر فرزند شما می‌خواهد احساسات خودش درباره طلاق را با یکی از والدین در میان بگذارد، در این روند دخالتی نداشته باشید. هر کدام از والدین پس از طلاق باید پیوند عاطفی خودشان با فرزندان را حفظ کنند و برای درک وضعیت آنها تلاش کنند، بدون این‌که به رابطه فرزندان با هر یک از طرفین آسیب برسانند.

4. بچه‌ها را سوال‌پیچ نکنید

به‌گفته متخصصان، والدین طلاق‌گرفته باید وقت‌گذرانی جداگانه بچه‌ها با هر کدام از طرفین را همانند وقت‌گذرانی بچه‌ها با مثلا عمو و دایی یا خاله و عمه در نظر بگیرند. این‌که هیچ چیزی درباره این وقت‌گذرانی به بچه‌ها نگویید، آنها را مضطرب می‌کند و این پیام را به او می‌دهد که باید بین پدر و مادر دیوار بکشد.

از طرف دیگر، هیچ کدام از والدین نباید بچه‌ها را درباره وقت‌گذرانی با طرف مقابل سوال‌پیچ کنند و برای دانستن جزئیات خاص اصرار داشته باشند، بنابراین در این موارد فقط صحبت‌هایی را با کودک شروع کنید که شامل مسائل کلی و سرگرم‌کننده می‌شوند و تنش را افزایش نمی‌دهند.

5. از ترمیم آسیب‌ها فرار نکنید

بسیاری از والدین طلاق‌گرفته ممکن است خطاهای ناخواسته‌ای را در روابط با بچه‌ها انجام دهند و اغلب فکر می‌کنند که آسیب‌های ناشی از چنین خطاهایی ترمیم‌شدنی نیستند. با این‌حال، بچه‌ها بسیار بخشنده هستند و حداقل تا قبل از رسیدن به اواخر دوران نوجوانی می‌توانند راحت‌تر شما را ببخشند. اگر شما هم دچار اشتباهاتی در این زمینه شده‌اید، بسیار مهم است که گام‌های زیر را پیگیری کنید:

• ابتدا از فرزندتان عذرخواهی کنید. با عذرخواهی نیمی از راه را سپری می‌کنید.
• دقیقا با جزئیات درباره اشتباهی که انجام داده‌اید، به فرزندتان توضیح دهید و سپس به او اطمینان دهید که رفتارتان را در آن مورد خاص تغییر خواهید داد.
• می‌توانید از فرزندتان برای جلوگیری از بدگویی درباره همسر سابق کمک بگیرید. مثلا به او بگویید که اگر دوباره من درباره همسر سابقم صحبت کردم، دستت را بالا بگیر تا من از این سیگنال برای متوقف کردن رفتارم کمک بگیرم.

ترجمه: یوسف صالحی
منبع:WebMD


طلاق و مرگ والدین شایع‌ترین علت‌های شکل‌گیری اختلال نافرمانی کودک هستند
۵ نشانه که می‌گویند شما والدین خودشیفته‌ای داشته‌اید