صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
به دلیل شیوع کرونا، خرید سمنوی فله‌ای ممنوع!

این روزها که بحث شیوع کرونا مطرح است، توصیه می‌شود به هیچ‌وجه سمنو را به‌صورت فله‌ای و از مراکز غیرصنعتی تهیه نکنید زیرا هیچ کنترلی در تهیه سمنوی این مراکز اعمال نشده است. متاسفانه، بارها دیده شده که دستفروشان در کنار بساط شب عیدشان، در ظرف‌های یکبار مصرف، سمنو ریخته و می‌فروشند. البته در حالت عادی هم نباید سمنو را به این شکل تهیه کنید، چه برسد به این‌ روزها که درگیر همه‌گیری کروناویروس هم هستیم. زیرا سمنوی سرد شده می‌تواند با عطسه و سرفه افراد ناقل یا بیمار، آلوده شده و به راحتی آن را به دیگران منتقل کند. از سوی دیگر، چون بافت سمنو شیرین و چسبناک است، مستعد پذیرش انواع آلودگی‌هاست.

سمنو چطور تهیه می شود؟

سمنو، خوراکی است که از جوانه گندم بدست می آید. برای تهیه سنتی سمنو، گندم را چند روز خیس می‌کنند تا جوانه بزند. سپس شیره جوانه گندم را به روش‌های مختلف می‌گیرند و آن را با آرد سبوس‌دار یا آرد سفید مخلوط می‌کنند و روی حرارت می‌گذارند تا کاملا پخته و غلیظ شود.

مراحل تولید سمنوی صنعتی کدامند؟

سمنوی صنعتی در ۷ مرحله تهیه می‌شود:

۱. شستشو. در این مرحله ابتدا دانه‌های گندم دریافت، توزین و غربال می‌شوند تا دانه‌های ناخالص و هر دانه‌ای بجز دانه گندم از آن جدا شود. سپس برای شستشوی دانه‌ها، آب را کلرزنی کرده و به اندازه ۱۲ppm به آن کلر می‌زنند و گندم‌ها را کاملا با آن می‌شویند.

۲. آبگیری. در این مرحله گندم‌های شسته‌ شده روی الک‌های فلزی می‌ریزند تا آب حاصل از شستشو از دانه‌ها جدا شود.

۳. خیساندن. گندم‌ها را به‌مدت ۱۵ ساعت داخل آبی که ۴ppm کلر به‌منظور جلوگیری از فساد و کپک‌زدگی به آن اضافه شده می‌ریزند تا خیس بخورند. طی این مدت دانه‌های گندم فرصت لازم برای جوانه‌زدن را پیدا می‌کنند.

۴. آبگیری. گندم‌ها را از آب خارج کرده و به‌مدت ۵ ساعت داخل سبدهای مخصوصی می‌ریزند تا آبی که در مرحله خیساندن جذب کرده‌اند به‌تدریج از دست بدهند.

۵. اتاق کشت. پس از مرحله آبگیری، سبدها وارد اتاق کشت می‌شوند. اتاق کشت باید بسیار ایزوله و تمیز باشد تا در مدتی که دانه‌ها آنجا هستند دچار هیچ‌گونه فسادی نشوند. شرایط نور، دما و رطوبت باید کاملا کنترل شوند تا دانه‌ها جوانه بزنند.‌

۶. خشک کردن. ۲۴ ساعت بعد از ورود به اتاق کشت، جوانه‌ها را به قسمت خشک‌کن‌ها که دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد دارند، منتقل می‌کنند. زمان ماندگاری در خشک‌کن‌ها ۶ ساعت است.

۷. تهیه سمنو. جوانه‌های گندم را روی حرارت گذاشته و روی آنها آب می‌ریزند تا شیره‌شان به‌تدریج جدا شود. پس از اینکه شیره جدا شد، آرد را به آن اضافه می‌کنند و مرتب بهم می‌زنند تا سمنو کم‌کم قوام بیاید.

چگونه سمنو را نگه داریم؟

اگر سمنو را در فریزر بگذارید می‌توانید آن را به مدت طولانی نگهدارید. اما سمنو در یخچال حدود ۵۰ روز و حداکثر تا ۲ ماه قابلیت نگهداری دارد. یادتان باشد، سمنو را نباید خارج از یخچال نگهداری کرد زیرا به سرعت فاسد می‌شود. علائم فساد داخل سمنو، شامل بوی کپک‌زدگی و ترشیدگی است.

نویسنده: مریم منصوری