صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چگونه با همسرتان گفت‌وگو کنید

 هر چه که هست، ممکن است از اینکه نمی‌توانید او را با نظر خود متقاعد کنید، احساس ناامیدی کنید. در حالی که ممکن است هیچ‌ وقت نتوانید او را به حدی که می‌خواهید تغییر دهید، یک رویکرد سه مرحله‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند.

• رودررو قدردانی کنید. 

این موضوع کمک می‌کند تا مکالمات را با یک جمله مثبت شروع کنید و احساسات مثبتی که از شریکتان دارید را به اشتراک بگذارید. ممکن است متوجه شوید که او چقدر دوست داشتنی است، چقدر سخاوتمند یا چقدر علاقه‌مند هستید با او وقت بگذرانید. ضروری است که شما واقعاً به آنچه می‌گویید باور داشته باشید. در غیر این صورت، این عدم صداقت ممکن است شما را دورو جلوه دهد. 
مثلاً من خیلی دوست دارم که شما اغلب در طول روز کاری به من پیام ‌دهید. تو واقعاً به من اهمیت می‌دهی.

• از واژه "من" برای ارائه درخواستتان استفاده کنید. 

به طور مختصر و واضح آنچه را که می‌خواهید را بیان کنید و توضیح دهید که احترام به درخواست‌ها چگونه بر روی رابطه‌تان تاثیر می‌گذارد. همچنین، مطمئن شوید که مستقیماً درخواست خود را مطرح کنید. درباره آنچه که می‌خواهید، بپرسید. به جای اینکه صرفاً یک نامه درخواست بنویسید. اگر شما غیرمستقیم بگویید یا مبهم درخواست کنید، ممکن است طرف مقابل درخواستتان را درک نکند یا ممکن است به اشتباه استنباط کند. در نتیجه، احتمالاً به هدفتان نخواهید رسید و ممکن است در نهایت احساس سردرگمی، ناامیدی، طرد شدن یا احساس بی‌احترامی کنید.
 مثلاً: اگر هر شب با هم به اتاق خواب برویم، احساس بهتری دارم. یا بپرسید آیا برای این نظرم با من همکاری می‌کنی؟

• از تجارب دیگران استفاده کنید و با شریکتان آن را درمیان بگذارید.

در حالی که بیان خواسته‌ها مهم است، به همان اندازه مهم است که در مورد افکار و احساسات شریکتان بپرسید. اغلب زوجین فکر می‌کنند که نباید سوال بپرسند، زیرا تصور می‌کنند از قبل می‌دانند که او چه فکری می‌کند یا چه احساسی دارد، اما این فرضیات گاهی اشتباه است. همچنین، با پرسیدن سوالات، شریکتان این فرصت را دارد که احساس کند شما واقعاً می‌خواهید آنچه را که فکر می‌کند و احساس می‌کند را بشنوید. حتی اگر از قبل پاسخ آنها را بدانید، پرسیدن کمک می‌کند تا احساس کنند که به آنها اهمیت می‌دهید. هنگامی که آنچه آنها می‌خواهند با آنچه شما می‌خواهید در تضاد باشد، ممکن است سعی کنید در مورد مصالحه مذاکره کنید.

 مثلاً: درباره اینکه ما روز‌ها کنار هم ناهار بخوریم، چه فکر می‌کنید؟

اگر آنها نمی‌خواهند این کار را انجام دهند زیرا می‌خواهند دیرتر ناهار بخورند، یک مصالحه ممکن است این باشد: آیا حاضری هر روز با هم صبحانه بخوریم؟ سپس می‌توانید دوباره بلند شوید و کاری که می‌خواهید را انجام دهید. اگر گذراندن این روند منجر به موافقت شریکتان شد، حتماً به او بگویید که از نظرات او استقبال می‌کنید. این موضوع می‌تواند احساسات مثبت شما را نسبت به شریکتان افزایش دهد و کمک کند تا احساس خوبی داشته باشید.

با این حال، اگر موافقت نشد، ممکن است بپرسید که آیا شما هم نظری داری؟ تا تمایل بیشتری به موافقت با درخواستتان داشته باشند. با این حال، پاسخ ممکن است "نه" باشد. با همه اینها، به خاطر داشته باشید که رابطه شما مهم‌تر از هر چیزی است. تا زمانی که با صراحت، مراقبت و تلاش واقعی برای یک زندگی سالم و مشترک با هم صحبت کنید، هر دو احساس خوبی نسبت به رابطه‌تان خواهید داشت و به مذاکره در مورد سایر اختلافات با موفقیت ادامه خواهید داد.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع Webmd