صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
شخصیت ما چه تاثیری بر روی سلامت دارد

. در یک مطالعه افرادی که می‌گویند زمان بیشتری را با دیگران می‌گذرانند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

افراد خودشیفته

افرادی که احساس می‌کنند سزاوار توجه خاصی هستند و انتظار دریافت منفعت از دیگران را دارند، ممکن است به برخی بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی مبتلا شوند. و دلیلش ممکن است این باشد که محققان دریافته‌اند که آنها سطوح غیرطبیعی و بالای کورتیزول شیمیایی مرتبط با استرس را در بدن خود دارند؛ حتی زمانی که در موقعیت‌های استرس‌زا هستند. این موضوع در مورد خانم‌های خودشیفته صدق نمی‌کند.

افراد خوش‌بین

 مثبت‌اندیشی می‌تواند روی بهبود کلی سلامت جسمانی موثر باشد. و اگر بیمار شوید، چنین نگرشی کمک می‌کند تا با آن مقابله کنید و زندگی باکیفیت‌تر داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد خوش‌بین بیشتر بیماری‌های خود را می‌پذیرند و سعی می‌کنند در موقعیت‌های سخت شوخ‌طبع باشند.

افراد بدبین

برخی مطالعات نشان می‌‌دهند، افرادی که رنجور و ناراضی هستند، احتمال اینکه داروهای خود را درست مصرف کنند کمتر است و ممکن است خواب خوبی نداشته باشند، اما تحقیقات دیگر نشان داده‌اند اگر در انتظار بدترین اتفاقات هستید، باید بیستر مراقب سلامتی خود باشید تا بیشتر عمر کنید.

افراد منعطف‌

محققان این افراد را با ویژگی کنجکاو، اجتماعی و دارای روحیه همکاری توصیف می‌کنند. اگر شما هم اینگونه هستید، احتمالاً ورزش می‌کنید، با دنیای اطراف خود در ارتباط هستید و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهید که مغزتان را به کار می‌اندازد، مانند حل جدول کلمات. مطالعات نشان داده‌اند که انجام این کارها کمک می‌کند تا از نظر ذهنی فعال‌تر باشید.

افراد خویشتن‌دار

شما ممکن است به یاد اصطلاح «خم به ابرو نیاوردن» بیفتید. تاکید آن بر استقلال فرد و شکایت نکردن در هنگام مواجهه با سختی‌ها است، اما اگر بخواهید به جای کمک گرفتن در هنگام بروز مشکل، تحمل کنید و به خودتان سخت بگیرید، این ویژگی شخصیتی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

افراد صبور

این ویژگی با سلامتی و طول عمر مرتبط است، تا حدی به این علت که احتمال تصمیم‌گیری‌ خوب در این ویژگی بیشتر است. چنین افرادی دوست دارند خوب غذا بخورند و ورزش کنند و به نظر می‌رسد کمتر سیگار بکشند، مواد مخدر مصرف نمی‌کنند، الکل نمی‌نوشند یا کارهای ناسالم دیگری را انجام نمی‌دهند. آنها همچنین به احتمال زیاد از نظر مالی وضعیت خوبی دارند و در روابطشان ثبات دارند و بیشتر در رفاه هستند.

افراد هیجانی

این ویژگی شخصیتی می‌تواند منجر به انواع بسیاری از فعالیت‌های ناسالم، از جمله سوء مصرف الکل، موادمخدر و اعتیادهای رفتاری مانند قماربازی شود. همچنین ممکن است با زخم‌معده مرتبط باشد، اما برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

افراد مضطرب

افرادی که بیشتر عصبی هستند یا رفتار پرتنش دارند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و بیماری‌های قلبی هستند. میزان بالای اضطراب و غم می‌تواند منجر به سردردهای تنشی و میگرن شود.

افراد توانمند

این افراد رفتار خود را راحت‌تر کنترل می‌کنند و در حفظ سلامت خود موفق‌ترند. به طور مثال، احتمال اینکه دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنند، بیشتر است. اما می‌تواند یک جنبه منفی نیز داشته باشد. اگر جرات تصمیم‌گیری درمورد سلامت خودتان را دارید در حالی که لزوماً اطلاعات زیادی ندارید، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

افراد با رفتار خصومت‌آمیز

این ویژگی با برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی مرتبط است. محققان همچنین دریافتند افرادی که سطح بالایی از عصبانیت و پرخاشگری را دارند ممکن است بیشتر به انواع خاص میگرن مبتلا شوند. سایر بیماری‌های مرتبط با این نوع احساسات عبارتند از پرخوری عصبی، فشارخون بالا و دیابت نوع۲.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebmd