صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اپیلاسیون بیکینی و احتمال ابتلا به عفونت‌های واژینال

طی تحقیقی، با حضور ۱۲۰۰ بانو و ۲۰۰ پزشک متخصص زنان، سه‌چهارم از این بانوان ناحیه بکینی را موزدایی می‌کردند. اکثریت قریب به اتفاق این بانوان، دو دلیل را برای روی‌ آوردن به این عمل عنوان کردند: یکی مسائل بهداشتی و دیگری راحتی خود.

اما این ژست زیبایی برای ۴۱ درصد از این بانوان خالی از عارضه نبود. از آنجا که موهای ناحیه تناسلی نقش یک سد محافظ را برای فلور یا میکروب‌های مفید ناحیه واژن برعهده دارند، قادرند تا رحم را از عفونت محفوظ نگه‌ دارند.

درحقیقت زدودن موهای زائد این ناحیه حساس، خالی از خطر نیست. 92درصد از بانوانی که در این تحقیق حضور داشتند، اعلام کردند که این عمل هزینه گزافی برای آن‌ها دربرداشته است و در ادامه این‌گونه اذعان داشتند که هر چه ناحیه اپیلاسیون‌شده وسعت بیشتری داشته است، خارش و حساسیت نیز در این ناحیه شدیدتر بوده است.

متخصصان بهداشت نیز به نتیجه مشابهی دست یافتند. تقریباً نیمی از متخصصان زنانی که در این تحقیق شرکت داشتند، مشاهده کردند که در پی اپیلاسیون کامل و حتی اپیلاسیون بخشی از ناحیه بیکینی، فرد با مشکلات ریز و درشت متعددی مواجه شده است: از بیماری‌های پوستی بی‌خطری چون ظهور موهای زیرپوستی گرفته تا بیماری‌های آزاردهنده‌ و نگران‌کننده‌تری چون خارش و عفونت‌های واژینال.

60درصد بانوان جرات بیان مشکلات خویش را ندارند!

این مشکلات که همگی به حریم خصوصی بانوان مرتبط است، برای بعضی از آن‌ها آنقدر نگران‌کننده است که 60درصد از بانوانی که بعد از اپیلاسیون با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، این جرات را ندارند که با یک متخصص درخصوص مشکل خویش صحبت کنند. بدون کمک متخصص زنان تقریباً یک‌سوم از این بانوان این توانایی را نخواهند داشت که راهی برای مقابله با خارش و عفونت‌های ناشی از اپیلاسیون بیابند.

اپیلاسیون کامل بیکینی، خطری برای ناحیه تناسلی

زدودن موهای ناحیه تناسلی با موم، ژیلت یا کرم‌های موبر بی‌مخاطره نخواهد بود. درحقیقت هر روشی که شما برای این منظور انتخاب کنید، این احتمال وجود دارد که به آلرژی و خارش دچار شوید و بدتر از همه اگر در حین کار، قسمتی از موضع زخم شود، خطر عفونت خارجی نیز وجود خواهد داشت. اگر در حین کار موهای ناحیه فَرج نیز برداشته‌ شوند، قطعاً مشکلات بزرگتری در انتظار شما خواهد بود.

مو زُدایی از ناحیه بیکینی با چه اتفاقاتی همراه خواهد بود؟

هنگامی ‌که مو از ریشه جدا می‌شود، غده چربی متصل به آن نیز از بین می‌رود. این در حالی است که این غده سبوم تولید می‌کند و سبوم ماده‌ای است متشکل از چربی‌هایی که وظیفه محافظت از پوست و حفظ لطافت آن را بر عهده دارند.

در فقدان غدد چربی، پوست با کمبود سبوم، این ماده محافظ روبه‌رو خواهد شد. به این ترتیب، در ادامه، آبی که در سطح پوست وجود دارد، به سرعت تبخیر می‌شود و درنهایت پوست خشک، ضعیف و بسیار آسیب‌پذیر می‌گردد.

به همین دلیل ناحیه تناسلی بانوان که معمولاً با یک اپیلاسیون کلی روبه‌رو می‌شود، قطعاً آسیب‌پذیرترین ناحیه از بدن خواهد بود. به این ترتیب پوست این قسمت در تماس و ساییدگی با لباس، به‌خصوص‌ لباس‌های چسبان، شلوارهای جین و نیز لباس زیر، به شدت تحریک‌شده و چه بسا به خارش تحمل‌ناپذیری دچار شود.

ترجمه: عفت عباسیان
منبع: e-sante.fr