صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آنچه باید در مورد تاثیر نوع اومیکرون بر بارداری بدانید

افراد باردار با چه خطراتی روبرو هستند؟


از زمانی که کووید19 برای اولین بار در اواخر سال 2019 ظاهر شد، دانشمندان در حال بررسی اثرات این ویروس و انواع آن بر روی گروه‌های مختلف جمعیتی از جمله افراد باردار بوده‌اند.


هنوز مشخص نیست که آیا نوع اومیکرون باعث ایجاد بیماری شدیدتر در زنان باردار در مقایسه با سایر انواع کووید19 می‌شود یا خیر.


به طور کلی، افراد باردار در مقایسه با افرادی که باردار نیستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از ویروس هستند. افراد باردار آلوده به کووید19 نیز در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس و مرده‌زایی هستند. همچنین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سایر عوارض بارداری باشند.


در زنان بارداری که مبتلا به کووید19 می‌شوند، میزان مرده‌زایی، دیابت بارداری، زایمان زودرس، جفت سرراهی، جداشدن جفت، لخته شدن خون، عوارض تنفسی و زایمان با سزارین بیشتر است.


علائم اومیکرون در افراد باردار


اساساً، علائم اومیکرون مانند علائم سایر انواع کووید19 است. تب، سرفه، تنگی نفس، و علائم "شبیه آنفولانزا" مانند خستگی، سردرد و دردهای عضلانی.


علائم تنفسی فوقانی (مانند گلودرد) ممکن است با اومیکرون بیشتر دیده شود و حس چشایی یا بویایی کمتر دیده شود.


چگونه از خود و کودکم در برابر اومیکرون محافظت کنم؟


مهمتر از همه، واکسن بزنید و اگر قبلا واکسینه شده‌اید، یک تقویت‌کننده در نظر بگیرید.


اقدامات اضافی برای محافظت از خود در برابر کووید19 شامل ماسک زدن اگر در محیط داخل هستید و در مجاورت افرادی هستید که نمی‌شناسید یا نمی‌دانید واکسینه شده‌اند و عاری از علائم کووید19 هستند و اجتناب از تجمعات بزرگ یا موقعیت‌هایی که در آن ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد. 


 دستورالعمل‌های بهداشتی که از همان آغاز همه‌گیری کووید19 وجود داشته است، همچنان پابرجاست. دست‌های خود را اغلب با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید و اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دستی استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد. از لمس چشم‌ها، بینی و دهان خود با دست‌های شسته نشده خودداری کنید.


با احتیاط و پیروی از این عادات سبک زندگی ساده در دوران بارداری، می‌توانید به پیشگیری از یک بیماری بالقوه مضر کمک کرده و ترس از بارداری را کاهش دهید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellfamily