صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
لاک‌پاک‌کن برپایه استون چقدر ایمن است؟

چه چیزی استون را به ترکیبی آسیب‌زا تبدیل می‌کند؟

 

دکتر دبرا جالیمان، متخصص پوست‌ومو در شهر نیویورک می‌گوید که لاک‌پاک‌کن برپایه استون پُر از ترکیبات غلیظ و خشنی است که هم ناخن‌ها و هم پوست اطراف آنها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند. 

 

استون درنهایت این توانایی را دارد که لایه چربی پوست را هم تجزیه کند، درحالی که وجود این لایه به‌عنوان بخشی از سد محافظتی پوست ضرورت دارد. به‌گفته دکتر جالیمان «این چربی‌های طبیعی دارای نقش مثبتی در روندهای طبیعی و ترمیمی پوست هستند. بنابراین تجزیه آنها می‌تواند باعث خشکی و آسیب‌پذیری پوست شود و حتی حفظ رطوبت مطلوب را برای پوست غیرممکن سازد. استفاده مداوم و مکرر از استون می‌تواند ناخن‌ها را هم ضعیف کند و باعث شکنندگی آنها شود». 

 

آیا لاک‌پاک‌کن طبیعی واقعا عملکرد خوبی دارد؟ 

 

درحالی که لاک‌پاک‌کن طبیعی تقریبا در هر شرایطی واقعا گزینه بهتری است، ‌اما به نظر می‌رسد که این لاک‌پاک‌کن‌ها (مخصوصا در مواجهه با بعضی از رنگ‌های غلیظ یا فرمولاسیون‌های خاص)‌ نمی‌توانند اثربخشی کامل و خوبی مانند لاک‌پاک‌کن برپایه استون داشته باشند. 

 

دکتر جالیمان می‌گوید: «اگر همیشه از لاک‌های معمولی و ملایم استفاده می‌کنید، ‌می‌توانید با خیال راحت از لاک‌پاک‌کن بدون استون کمک بگیرید چون این لاک‌پاک‌کن‌ها فرمولاسیون غلیظی ندارند و کمتر باعث خشکی پوست یا خود ناخن‌ها می‌شوند». 

 

با این‌حال‌ اگر از لاک‌های غلیظ و بسیار تیره استفاده می‌کنید، احتمالا به محصولات قوی‌تری برای پاک کردن لاک‌ها نیاز خواهید داشت چون لاک‌پاک‌کن طبیعی معمولا بخشی از ذرات این لاک‌ها را بدون پاکسازی مطلوب باقی می‌گذارد. 

 

اگرچه لاک‌پاک‌کن برپایه استون دارای عملکرد بهتری در پاکسازی ناخن‌ها است، اما فکر نکنید که نمی‌توان یک محصول طبیعی و باکیفیت برای پاک کردن لاک ناخن پیدا کرد که حاوی استون نباشد. 

 

امروزه محصولات جایگزین باکیفیت و مناسبی برای پاک کردن لاک ناخن در دسترس قرار دارند که نه‌تنها به پوست دست و خود ناخن‌ها آسیب نمی‌رسانند، بلکه به تقویت ناخن‌ها نیز کمک می‌کنند. 

 

اگر از لاک‌پاک‌کن برپایه استون استفاده کردیم، چگونه باید از پوست و ناخن‌ها محافظت کنیم؟

 

اگر به هر دلیلی می‌خواهید همچنان از لاک‌پاک‌کن برپایه استون استفاده کنید، باید استفاده از این محصولات را به حداقل برسانید و هیچ وقت هم اجازه ندهید که لاک‌پاک‌کن برپایه استون برای مدت‌زمان طولانی با ناخن‌ها تماس داشته باشد یا روی آنها باقی بماند. 

 

دکتر جالیمان می‌گوید: «بلافاصله پس از این‌که لاک روی ناخن‌ها را با لاک‌پاک‌کن برپایه استون پاک کردید، باید دست‌ها را بشویید و از محصولات مرطوب‌کننده برای پوست دست‌ها و خود ناخن‌ها کمک بگیرید تا مانع از خشکی بیش‌ازحد آنها شوید». 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: marthastewart.com


6 روش استفاده از لیموترش برای زیبایی پوست، مو و ناخن
چرا کوتیکول ناخن‌های من همیشه پوسته‌ریزی دارد؟
پاسخ به مهم‌ترین سوالات درباره لاک ناخن