صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
دیابت نوع 2 و عفونت‌های مخمری

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است حتی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی واژن باشند، احتمالاً به این دلیل که قند بیشتری در سیستم خود دارند و تعادل باکتری‌ها و مخمرهای واژن را مختل می‌کند.


سطح قند خون بالا


هنگامی که سطح قند خون بالا باشد، بدن شروع به خلاص شدن از شر قند اضافی از طریق مایعات بدن، از جمله ترشحات واژن می‌کند. مخمر انرژی خود را از قند دریافت می‌کند، بنابراین این محیط واژن باعث می‌شود که مخمر به راحتی تکثیر شود، بیش از حد رشد کند و به عفونت قارچی تبدیل شود.


قند خون بالا همچنین با عملکرد سیستم ایمنی که به مبارزه با عفونت‌های قارچی کمک می‌کند، تداخل  ایجاد می‌کند. این بدان معنی است که دیابت کنترل نشده می‌تواند پیشگیری و خلاص شدن از عفونت قارچی واژن را دشوارتر کند.


داروهای دیابت


برخی از داروهای دیابت نیز می‌توانند به محیطی کمک کنند که در آن عفونت‌های قارچی واژن به راحتی رشد کنند.


تشخیص


برای تشخیص عفونت قارچی واژن، پزشک معاینه لگن را انجام می‌دهد. شامل معاینه ناحیه آسیب دیده و گرفتن سواب از ترشحات واژن برای بررسی وجود مخمر است. در صورت نیاز، نمونه ممکن است برای ارزیابی دقیق به آزمایشگاه فرستاده شود.


شرایط با علائم مشابه


عفونت‌های قارچی می‌توانند علائمی مشابه برخی عفونت‌های مقاربتی یا سایر بیماری‌ها مانند اگزما ایجاد کنند. به همین دلیل است که تشخیص عفونت قارچی واژن در صورت امکان توسط پزشک مهم است.


درمان


چند گزینه برای درمان عفونت قارچی بر اساس علائم و شدت مورد وجود دارد. این موارد عبارتند از: 


• یک داروی ضد قارچ خوراکی تجویزی


• کرم ضد قارچ بدون نسخه (OTC)


دوره‌های مختلف درمان دارای جدول زمانی اندکی متفاوت هستند، اما بیشتر داروها برای یک تا هفت روز استفاده می‌شوند. اگر علائم شدید باشد یا اگر اغلب به عفونت‌های قارچی واژن مبتلا می‌شوید، ممکن است پزشک داروهای طولانی مدت یا داروهای خوراکی معمولی را توصیه کند. ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت ضروری باشد.


عفونت‌های قارچی درمان نشده


در حالی که عفونت‌های مخمری عموماً بی‌خطر تلقی می‌شوند، اگر درمان نشوند می‌توانند شدید شوند. اگر دیابت دارید و عفونت‌های قارچی مکرر را تجربه می‌کنید که پس از یک هفته استفاده از درمان‌های OTC برطرف نمی‌شود، با پزشک صحبت کنید. آنها می‌توانند عفونت شما را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کنند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellhealth