صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا ثبت کالری غذاها در منوهای رستوران موجب می‌شود تا وعده‌های غذایی سالم‌تر شود.

 علت آن این است که غذاهای جدیدتری که رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ سرو می‌کنند، کالری کمتری دارند و در داخل منوی رستوران باید میزان کالری همه اقلام ذکر شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کالری غذاهای داخل این منوها در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط حدوداً ۲۵ درصد نسبت به غذاهای وارد شده قبلی، کمتر است.

آنا گرومون، دانشمند ارشد و پژوهشگر تغذیه دانشکده بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد، گفت: «به نظر می‌رسد که ثبت کالری در منوی رستوران‌ها، مشتریان را وادار می‌کند تا غذاهای کم‌کالری را به غذاهای مورد علاقه‌شان اضافه کنند. 

محققان در یادداشت‌های پیشین اظهار داشتند، ماده قانونی مراقبت با حداقل هزینه ایالات متحده، رستوران‌های زنجیره‌ای با ۲۰ رستوران‌ یا بیشتر را ملزم دانسته است که میزان کالری غذاها را در کنار قیمت در منوی غذا وارد کنند.

بر طبق این مقاله، تحقیقات قبلی نشان داده است که افرادی که در رستوران غذا می‌خورند، پس از ثبت کالری در منوی جدید، به طور متوسط ۴٪ تا ۶٪ کالری خود را تا حدی کاهش داده‌اند اما هنوز مشخص نیست که پس از تغییر منو، واکنش رستوران‌ها به الزام ثبت کالری و ارائه غذاهای کم‌کالری چه بوده است.

برای انجام این مطالعه، گرومون و همکارانش کالری بیش از ۳۵,۳۰۰ غذای سرو شده در ۵۹ رستوران زنجیره‌ای بزرگ در ایالات متحده را بین سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

محققان دریافتند که رستوران‌ها، دستور غذایی‌شان را برای آیتم‌های منوی جدید برای ثبت کالری، تغییر نداد‌ه‌اند. بر اساس این مطالعه که در ۳۰ دسامبر در جاما منتشر شد، غذاهای قبلی که در منو وجود داشت،  با همان غذا در منوی جدید کالریش یکسان بود.

این موضوع موجب تعجب کانی دیکمن، مشاور غذا و تغذیه سنت لوئیس و رئیس سابق آکادمی تغذیه و رژیم‌غذایی نشد. او گفت علت آن اینست که رستوران‌ها برای تغییر محتوا و طعم غذاهای پیشنهادی همیشه محبوب، چندان خود را ملزم به انجام این کار نمی‌دانستند.
بیشترین علت آن از نظر من، این است که" مردم به رستوران‌های فست‌فود و ساندویجی‌ها هم مراجعه می‌کنند. آنها می‌دانند چه غذایی را دوست دارند و به آنچه سفارش می‌دهند، اطمینان دارند. بنابراین، آنها از خوردن غذاهایی که در آن مکان سرو می‌شود، راضی هستند و به میزان کالری آن هیچ توجهی ندارند."

اما به گفته محققان، غذاهای جدید سرو شده پس از ثبت کاری در منو، به طور متوسط ۱۱۳کالری یا حدوداً  ۲۵ درصد از غذاهای سرو شده قبلی کمتر است. گرومون گفت: "این مسئله نشان می‌دهد که قانون ثبت میزان کالری به طور بالقوه موجب می‌شود تا مصرف‌کنندگان به غذاهای کم‌کالری بیشتری دسترسی داشته باشند."

در مجموع، این یافته‌ها برای دیکمن دلگرم‌کننده است و اینکه رستوران‌ها اینگونه‌اند که مشتریان خود را به آرامی به سمت یک رژیم‌غذایی سالم‌تر هدایت می‌کنند. دیکمن در مورد موادغذایی سالم‌تر گفت: «رستوران‌ها به آرامی این غذاها را به مصرف‌کننده معرفی می‌کنند و این مسئله هیجان‌انگیز است، زیرا رستوران‌ها سعی نمی‌کنند تا مشتریان خود را به زور، وادار به خوردن غذایی کنند. آنها با مصرف‌کننده مدارا می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا به آرامی تغییر کنند.

 تغییر رفتار، یک فرآیند است و اصلاح اساسی نیست. رستوران‌ها وارد عمل نشده‌اند و سعی نکرده‌اند مصرف‌کننده را بترسانند اما در عین حال از فرصت استفاده می‌کنند و خود را مسئول می‌دانند." گرومون معتقد است که بسیاری از افرادی که بیرون از خانه غذا می‌خورند، به میزان کالری مصرفی‌‌شان توجه دارند.

گرومون گفت: "من فکر می‌کنم ثبت میزان کالری واقعاً برای مصرف‌کنندگان مفید باشد." ثبت آن، به مصرف‌کنندگان اطلاعاتی را از غذایشان می‌دهد که می‌خواهند سفارش دهند. در صورتی که دسترسی به این اطلاعات قبل از اجرای این قانون، آسان نبود.

 دیکمن گفت، افرادی که می‌خواهند بیرون از خانه به روشی سالم‌تر غذا بخورند، باید منوی رستوران را به صورت آنلاین بررسی کنند و تعداد انگشت شماری از آن غذاها را در نظر داشته باشند که خوشمزه است و کالری کمتری دارد. به این ترتیب، هنگام ثبت سفارش غذا، از انتخاب مغذی‌تری که در دسترس است، آگاه خواهند بود. به گفته دیکمن، مصرف‌کنندگان مخصوصاً باید به دنبال غذاهای با علامت «غذای جدید» یا «غذای فصلی» باشند، زیرا این مطالعه نشان می‌دهد که احتمالاً این غذاها کالری کمتری دارند.

 این موضوع را به صورت یک فرآیند در نظر بگیرید. دیکمن گفت: امروز می‌خواهم خودم آن را امتحان کنم و ببینم چقدر غذای مورد علاقه‌ام را دوست دارم. سپس دفعه بعد تصمیم خواهم گرفت تا غذای جدیدی را امتحان کنم یا غذای قبلی را سفارش دهم. او افزود، اگر به ندرت بیرون غذا می‌خورید، بهتر است که زیاد به میزان کالری غذای رستوران فکر نکنید. دیکمن گفت، انتخاب یک غذا با کالری بیشتر از آنچه که معمولاً می‌خورید، هر چند وقت یکبار، اشکالی ندارد. او گفت: «البته مشکل زمانی است که ما بخواهیم هر روز بیرون از خانه غذا بخوریم.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebmd