صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
توصیه‌های پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

استفاده از کرم‌های رطوبت‌رسان ومغذی

 

پوست توسط لایه هیدرولیپید محافظت می‌شود و استفاده از کرم‌هایی که سطح رطوبت و چربی مورد نیاز پوست را تامین می‌کنند، برای حفظ سلامت آن ضروری است. کرم‌های مغذی حاوی روغن‌های بادام‌شیرین، جوجوبا و... مانع از تبخیر رطوبت می شوند و خشکی پوست را کاهش می‌دهند. 

 

استفاده از کرم شب حتما در زمستان توصیه می‌شود زیرا پوست طی شب بهتر می‌تواند ترمیم شود. البته در صورتی که پوست خیلی خشک است می‌توان به‌جای کرم از روغن استفاده کرد تا پوست زودتر به حالت طبیعی برسد. 

 

نوشیدن مایعات گرم 

 

آب و موادمغذی پوست نیز همانند دیگر ارگان‌های بدن از طریق جریان خون تامین می‌شود و زمانی که سطح رطوبت بدن کاهش یابد، زمینه خشکی پوست نیز افزایش می‌یابد. البته در زمستان به‌دلیل سرما معمولا تشنگی کمتر احساس می‌شود و تمایل به نوشیدن آب نیز کاهش می‌یابد. به همین‌دلیل می‌توان مایعات گرم مانند دمنوش‌های گیاهی و سوپ مصرف کرد تا در کنار تامین آب بدن، احساس گرما نیز ایجاد شود. 

 

محافظت از دست‌ها 

 

نبود غدد سباسه در پوست دست‌ همچنین مواجهه مستمر با هوای سرد و شوینده‌ها عامل بروز خشکی به‌خصوص در زمستان است. راهکار موثر برای محافظت از پوست دست‌ها، استفاده مکرر از کرم‌های مغذی و آبرسان همچنین پوشیدن دستکش هنگام حضور در سرما است. البته پرهیز از شستشوی زیاد دست‌ها به‌خصوص با آب خیلی گرم و شوینده‌های قوی نیز باید رعایت گردد. 

 

پرهیز از حمام داغ و طولانی


شستشوی بدن با آب خیلی گرم و طولانی در حمام باعث ضعیف‌شدن لایه سطحی پوست می‌شود و رطوبت و چربی پوست را کاهش می‌دهد. البته باید از شوینده‌های ملایم نیز استفاده کرد زیرا صابون‌ها نیز با از بین‌بردن چربی طبیعی پوست عامل بروز خشکی هستند. همچنین پس از حمام نیز باید پوست را با کرم‌های مناسب ماساژ داد.

 

پاکسازی پوست

 

پاکسازی پوست با محصولات ملایم یک تا دو بار در هفته توصیه می‌شود. این کار به از بین‌رفتن سلول‌های مرده و آلودگی‌های سطح پوست کمک می‌کند و تاثیر محصولات آبرسان و مغذی را تسهیل می‌کند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: SanteMagazine.fr


زمستان و کارهایی که پیرتان می‌کند
چرا شوره سر در زمستان بدتر می‌شود؟
شایع‌ترین مشکلات پاییزی و زمستانی برای موها