صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
یک قوطی تن ماهی بر بدن تان چه تاثیری می گذارد؟!‌

در این مطلب برای شما توضیح خواهیم داد که وقتی تن ماهی می‌خورید، دقیقا چه اتفاقی برای بدن می‌افتد.

 

1. پروتئین دریافتی تان را افزایش می‌دهید 

اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی می‌تواند کار ارزشمندی باشد، زیرا پروتئین‌ها احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کنند و درنهایت میزان کالری‌های دریافتی را کاهش می‌دهند. تن ماهی ساده هم منبع خوبی برای دریافت پروتئین است اما به شرطی که روغن موجود در کنسرو تن ماهی را مصرف نکنید و تا جایی که می‌توانید روغن نهفته در بافت تن ماهی را از آن جدا کنید. 

 

2. به تقویت سلامت مغز و چشم‌های تان کمک می‌کنید 

به لطف اسیدهای چرب امگا-3 که در کنسرو تن ماهی وجود دارند، خوردن تن ماهی در قالب یک ساندویچ ساده به تقویت سلامت مغز و چشم‌ها کمک می‌کند. DHA یا همان امگا-3 خاصی که در تن ماهی وجود یافت می‌شود،‌ خواص خوبی هم برای ارتقای عملکردهای حافظه دارد. به‌علاوه، اثربخشی این ماده در جهت کاهش التهاب و ازبین‌بردن علائم خشکی چشم را هم نباید فراموش کرد. بنابراین، اگر الگوی مصرف درستی برای استفاده از تن ماهی داشته باشید، از این مزیت‌های خاص بهره‌مند خواهید شد. 

 

3. مصرف تن ماهی همراه با روغن کنسرو به افزایش وزن منتهی می‌شود 

اگرچه شاید روغن کنسرو طعم خوبی داشته باشد و تن ماهی را به غذای لذیذتری تبدیل کند اما مصرف این روغن به‌راحتی میزان کالری‌ها و چربی‌های دریافتی را افزایش می‌دهد، تا جایی که می‌تواند به افزایش وزن منتهی شود. دور ریختن روغن کنسرو به شما کمک می‌کند تا کالری و چربی دریافت ‌شده از تن ماهی را حداقل به نصف برسانید. اگر همچنان می‌خواهید کالری و چربی کمتری دریافت کنید، باید دنبال‌ کنسروهایی بگردید که تن ماهی را داخل آب پخته و بسته‌بندی کرده‌اند. 

 

4. ممکن است نفخ کنید 

یکی از ترکیبات رایجی که در کنسرو تن ماهی به‌کار می‌رود، سدیم است. بعضی از کنسروهای تن ماهی حاوی مقادیر بالای سدیم هستند، درحالی که همین سدیم به‌راحتی باعث نفخ می‌شود. هر یک عدد کنسرو تن ماهی (چه از نوع روغنی و چه از نوع آب‌پز)‌ حداقل یک‌چهارم از سدیم استاندارد روزانه برای بدن را تامین می‌کند. اگرچه دریافت مقادیر محدودی از سدیم برای تنظیم مایعات بدن ضروری است اما زیاده‌روی در دریافت سدیم می‌تواند به نفخ زیادی منجر شود. 

 

5. با زیاده‌روی در مصرف تن ماهی به مسمومیت جیوه مبتلا می‌شوید 

این درست است که جیوه موجود در کنسرو تن ماهی نسبت به ماهی تن تازه واقعا کمتر است، اما همچنان نباید در مصرف این کنسرو زیاده‌روی کنید. دریافت جیوه به‌عنوان نوعی نوروتوکسین همیشه باید تحت کنترل باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید از فواید کنسروهای تن ماهی برخوردار شوید و به مسمومیت جیوه هم مبتلا نشوید، مصرف این کنسروها را در حد اعتدال نگه دارید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: eatthis

4 تصور نادرست تغذیه‌ای که هنوز رایج هستند! 

چگونه زیاده‌روی در مصرف قندها را جبران کنیم؟​​​
5 فایده رژیم غذایی گیاه‌محور برای بدن​​​