صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
شکلات داغ دارچینی؛ بهترین نوشیدنی زمستانی

شکلات داغ دارچینی، یک نوشیدنی سالم و بسیار خوشمزه است که می‌تواند گزینه بسیار مطلوب و جذابی برای سردترین روزهای سال باشد. این نوشیدنی پرخاصیت می‌تواند در برنامه صبحانه یا عصرانه شما جای بگیرد و تامین‌کننده بخشی از ریزمغذی‌های روزانه‌تان باشد. این نوشیدنی برای کودکانی که اصل مصرف شیر نیستند هم بسیار هیجان‌انگیز و مفید است. 

 

مواد لازم برای 2 نفر

شیر کم‌چرب یک‌‌ونیم لیوان

چیپس شکلات تلخ (حداقل 70 درصد) یک‌چهارم لیوان

پودر قهوه فوری 1 قاشق چای‌خوری

پودر دارچین نصف قاشق چای‌خوری

نشاسته ذرت 1 قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه

پودر قهوه فوری، پودر دارچین و نشاسته ذرت را با شیر سرد ترکیب کنید. تمام مواد را حدود یک دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست بشوند. حالا این ترکیب را داخل ظرف شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از اینکه شیر حدود 2 دقیقه کمی گرم شد، شکلات‌های چیپسی را به آن اضافه کنید و تمام مواد را مدام هم بزنید تا شکلات‌ها کاملا آب شوند. اگر از هم زدن دست بکشید، ممکن است شکلات به ته ظرف بچسبد و روی شیر هم لایه ببندد. پس حدود 4 دقیقه به هم زدن آرام و دورانی ادامه بدهید تا نوشیدنی شما کاملا گرم و آماده مصرف بشود. بعد از آب شدن شکلات و گرم شدن این نوشیدنی، می‌توانید آن را داخل فنجان سرو کنید و یک عدد چوب دارچین هم داخل هر فنجان قرار بدهید. شما می‌توانید به‌جای شکلات چیپسی از شکلات تخته‌ای رنده‌شده هم استفاده کنید. 

 

ارزش تغذیه‌ای

هر فنجان شکلات داغ دارچینی حاوی 125 کیلوکالری انرژی، 2 گرم پروتئین، 16 گرم کربوهیدرات، 1 گرم فیبر غذایی، 8 گرم چربی، 14 گرم قند، 3 میلی‌گرم کلسترول و 19 میلی‌گرم سدیم است. 

 

4 خاصیت ارزشمند دارچین

1. مصرف منظم دارچین در وعده‌های غذایی یا نوشیدنی‌های روزانه می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن بشود و به سوزاندن چربی‌های اضافی در بدن کمک بکند. همین افزایش سوخت‌وساز باعث بالا رفتن دمای بدن در هوای سرد می‌شود. 

 

2. دارچین حجم بالایی از پلی‌فنول‌ها (یکی از قدرتمندترین انواع آنتی‌اکسیدان‌ها) را در خود جای داده است و مصرف منظم آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بدن کمک بکند. زمانی که میزان التهاب با مصرف دارچین در بدن پایین می‌آید، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی یا بیماری‌های ویروسی فصلی هم کاهش می‌یابد. 

 

3. مصرف متعادل و مداوم دارچین می‌تواند باعث تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت بشود و میزان چربی بد خون یا همان LDL را در بدن آنها کاهش بدهد. در این صورت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در مبتلایان به دیابت نوع 2 به شدت کاهش می‌یابد. 

 

4. استفاده مداوم از دارچین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قارچی و باکتریایی را در بدن کاهش بدهد. حتی تحقیقات نشان داده‌اند که پلی‌فنول‌های موجود در دارچین می‌توانند به مبارزه با عوامل قارچی یا باکتریایی در بدن کمک بکند و باعث تسریع روند درمان این بیماری‌ها بشود. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

سیب‌زمینی تنوری در فر سالم‌تر از سیب‌زمینی سرخ‌شده است؟! 

پرتقال؛ میوه بی‌نظیر زمستان​​​
5 اشتباهی که هنگام کاهش تری‌گلیسرید انجام می‌دهید!​​​