صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
فواید روغن درخت چای برای پوست

درحالی که شاید پزشکان مستقیما روغن درخت چای را برای همه بیماران تجویز نکنند، اما بسیاری از فواید این روغن را تایید می‌کنند. دکتر شانا اشنایدر، متخصص پوست‌ومو که در زمینه داروهای ساخته‌شده از ترکیبات گیاهی فعالیت می‌کند، درباره روغن درخت چای می‌گوید که «خواص آنتی‌بیوتیکی و ضدقارچی این ماده باعث شده است که اثربخشی روغن درخت چای به بعضی از محصولات تجویزی و مورد توجه متخصصان پوست‌ومو نزدیک شود». 

 

حالا که می‌دانیم روغن درخت چای چه مزیت‌های خاصی دارد، وقت آن رسیده که بپرسیم این روغن واقعا به مبارزه با کدام مشکلات پوستی کمک می‌کند؟ 

 

1. آکنه 


احتمالا خودتان هم متوجه شده‌اید که بعضی از بهترین پاک‌کننده‌های مخصوص صورت حاوی روغن درخت چای هستند. عنصر کلیدی نهفته در روغن درخت چای terpinen-4-ol نام دارد که براساس یافته‌های علمی می‌تواند با باکتری‌های بیماری‌زای آکنه مبارزه کند، درحالی که به محافظت از فلور طبیعی پوست هم کمک می‌رساند. 

 

بنابراین زمانی که روغن درخت چای رقیق شود، برای استفاده موضعی و مستقیم روی پوست بی‌خطر خواهد بود و به ظرفیت‌های طبیعی پوست برای التیام‌بخشی به خودش آسیب نمی‌رساند. 

 

2. التهاب 


دکتر اشنایدر می‌گوید: «روغن درخت چای می‌تواند برای مبارزه با بعضی از بیماری‌های التهابی خفیف که به پوست آسیب می‌رسانند، مفید و موثر باشد». براساس یافته‌های علمی، روغن درخت چای هم می‌تواند التهاب ناشی از هیستامین‌ها (مثل نیش زنبور) و هم التهاب ناشی از احتباس کلی مایعات را که معمولا در زنان باردار مشاهده می‌شود، تسکین بدهد. 

 

3. عفونت‌های مخمری 


امروزه ثابت شده است که روغن درخت چای برای مهار رشد مخمر کاندیدا اثربخشی خوبی دارد. رشد بیش‌ازحد این مخمر می‌تواند باعث ابتلا به عفونت‌هایی مانند کاندیدیازیس شود که معمولا در دهان، مجرای روده و اندام‌های تناسلی شکل می‌گیرد. 

 

درحالی که مصرف خوراکی روغن درخت چای به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، اما استفاده از پمادهای موضعی حاوی آلوئه‌ورا و روغن درخت چای برای درمان عفونت‌های مخمری واژن با اثربخشی خوبی همراه می‌گردد. 

 

4. شوره سر 


درحالی که بیشتر افراد تصور می‌کنند شوره سر از خشکی و خارش پوست سر نشات می‌گیرد، اما این مشکل می‌تواند در عدم تعامل مخمرها در پوست سر ریشه داشته باشد. ظرفیت ویژه روغن درخت چای برای مقابله با قارچ‌ها باعث شده است که این روغن اثربخشی خوبی برای مقابله با شوره سر داشته باشد. 

 

5. بیماری پای ورزشکار 


بیماری پای ورزشکار یکی از بیماری‌های شایع پوستی است که از فعالیت قارچ تریکوفیتون در فضای مرطوب کفش‌ها و تغذیه سلول‌های پوستی مرده نشات می‌گیرد. اما روغن درخت چای نه‌تنها محله فعالیت این قارچ را ضدعفونی می‌کند، بلکه این قارچ ا از بین می‌برد. استفاده از روغن درخت چای با درجات غلظت مختلف و به شیوه‌های گوناگون دارای اثربخشی مطلوبی برای مقابله با بیماری پای ورزشکار است. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: dermstore.com


بهترین روغن‌های گیاهی برای پوست مختلط
چرا کوتیکول ناخن‌های من همیشه پوسته‌ریزی دارد؟
استفاده از سرکه سیب برای رفع شوره سر