صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
فواید عسل مانوکا در سلامت و زیبایی پوست

عسل مانوکا خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و ضدعفونی‌کننده است و از انتشار میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. در این مطلب تاثیر عسل مانوکا در سلامت و زیبایی پوست را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

فواید عسل مانوکا

 

عسل مانوکا ترکیباتی دارد که برای مقابله با میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها موثر است. این نوع عسل قدرت ضدعفونی‌کنندگی بالایی داشته و مرهمی برای پوست محسوب می‌شود. 

 

نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که عسل مانوکا می‌تواند درمانی مکمل و موثر برای بیماری‌های پوستی مختلفی مانند اگزما، آکنه، پسوریازیس، گزش حشرات، سوختگی، دمل، آبسه، شقاق سینه، زخم بستر، پای دیابتی و زخم‌های جراحی باشد. 

 

با این حال اگر دچار هر کدام از این مشکلات پوستی هستید بهتر است ابتدا به متخصص پوست مراجعه کرده و درمان را شروع کنید و در کنار آن از عسل مانوکا نیز به عنوان درمان مکمل استفاده کنید.

 

عسل مانوکا؛ پاک‌کننده طبیعی برای پوست‌های خشک

 

عسل مانوکا به عنوان پاک‌کننده روزانه قابل استفاده است چون حاوی خواص ضدباکتریایی بوده و می‌تواند پوست را به آرامی و بدون تخریب چربی طبیعی آن تمیز کند. این نوع عسل همچنین باعث حفظ pH پوست می‌شود. 


اگر می‌خواهید از این عسل به عنوان پاک‌کننده صورت استفاده کنید می‌توانید به اندازه یک سکه عسل مانوکا را بردارید و روی پوست صورت بزنید و با حرکات دورانی ماساژ دهید. سپس یک حوله یا دستمال تمیز، گرم و مرطوب را روی صورت بیاندازید. این کار به باز شدن منافذ پوستی کمک کرده و باعث تمیز شدن عمقی پوست می‌شود. سپس حوله را برداشته و مرطوب کنید و به آرامی عسل را از پوست پاک کنید. در نهایت پوست را شسته و مقداری کرم مرطوب‌کننده بزنید.

 

عسل مانوکا؛ لایه‌بردار طبیعی

 

پوستی که به‌خوبی لایه‌برداری نشده باشد منافذ بسته‌ای دارد و در معرض جوش‌های سرسیاه و آکنه قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید به‌طور طبیعی پوست را لایه‌برداری کرده و از شر سلول‌های مرده خلاص شوید می‌توانید یک قاشق بادام رنده شده و یک قاشق عسل مانوکا و سفیده یک عدد تخم‌مرغ را با هم ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را به پوست صورت زده و با حرکات دورانی ماساژ دهید تا سلول‌های مرده از بین بروند. در آخر نیز با یک دستمال یا پنبه تمیز، گرم و مرطوب پاک کنید.

 

ماسک تمیزکننده منافذ پوستی

 

این ماسک طبیعی به از بین بردن آلودگی‌های منافذ پوستی کمک می‌کند. برای تهیه آن به یک عدد تخم‌مرغ، نصف لیوان روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل مانوکا نیاز دارید. مواد را به‌خوبی هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شوند سپس آن را در قالب‌های یخ ریخته و فریز کنید. یک قالب را بردارید و روی پوست صورت بزنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی پوست خشک شود و در نهایت صورت خود را با آب ولرم بشویید.

 

عسل مانوکا برای درمان زخم‌ها

 

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عسل مانوکا به دلیل دارا بودن میزان زیادی «فنول‌ها» و «متیل گلی‌اکسال» مانند یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند. در نتیجه به ترمیم بافت‌ها و کاهش عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند. 

 

عسل مانوکا به خاطر خواص آنتی‌باکتریال خود در بهبود زخم‌ها شهرت دارد و می‌توان آن را به‌طور مستقیم روی زخم‌های آلوده شده به استافیلوکوکوس اورئوس و همچنین سایر عوامل بیماری‌زا (که در زیر اشاره می‌شود) قابل استفاده است:

هلیکوباکترپیلوری

باکتری ای‌کولای

استرپتوکوک

سودوموناس آئروژینوزا

سالمونلا

شیگلا

 

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که عسل مانوکا به سرعت زخم‌ها را التیام می‌دهد و کمترین جای زخم و درد را به جا می‌گذارد. 

 

فواید عسل مانوکا روی پوست

 

عسل مانوکا ماده‌ای طبیعی است که به درمان بیماری‌های پوستی مختلف کمک می‌کند. با این حال، این بدین معنی نیست که درمان تجویز شده توسط پزشک متخصص را کنار گذاشته و از این عسل استفاده کنید. در تمام موارد عسل مانوکا درمان مکمل است که باید با نظر پزشک متخصص استفاده شود. 

 

همچنین به یاد داشته باشید عسل مانوکا عسلی طبیعی است و تاثیرگذاری آن زمان‌بر و در افراد مختلف متفاوت است. اگر از هر نوع بیماری مزمن و جدی رنج می‌برید بهتر است که با متخصص مشورت کنید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع: amelioretasante.com

مراقبت از پوست و مو با ژلاتین
12درمان خانگی برای مقابله با آکنه
چرا عسل برای سرماخوردگی مفید است؟