صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
هنگام کرونا از خلوت ترین فروشگاه مواد غذایی خرید کنید

بنابراین، برای حفظ سلامت خود و خانواده رعایت اصول بهداشتی هنگام خرید مایحتاج ضروری، لازم به نظر می رسد.

برنامه ریزی هفتگی برای خرید

در این دوران، هر روز برای خرید یک نان یا میوه از منزل بیرون نروید. لیستی از موادغذایی مورد نیاز خانواده را تهیه کنید و یک بار در هفته به خرید بروید. در مورد شیر و لبنیات نیز انواع بسته بندی شده با ماندگاری بالا را انتخاب کنید تا نیاز به مراجعه روزانه نباشد.

یک نفر مسئول خرید باشد

این روزها خرید فرصتی برای گردش خانوادگی نیست. بلکه یک نفر باید از منزل بیرون برود و مایحتاج خانواده را تهیه کند. در این حالت تماس افراد با محیط بیرون به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می کند. این نکته را به خصوص در مورد کودکان جدی بگیرید زیرا آنها نمی توانند مانند بزرگترها به اصول بهداشت پایبند باشند.

خرید از خلوت ترین فروشگاه

کمی کاهش قیمت در بعضی فروشگاه های بزرگ نباید شما را ترغیب به خرید کند. این اماکن معمولا شلوغ هستند و علاوه بر اینکه تماس افراد مختلف با وسایل بیشتر است، ایستادن برای کنترل خرید و پرداخت نیز زمینه انتشار ویروس را تشدید می کند. بنابراین، نزدیک ترین و خلوت ترین فروشگاه نزدیک منزل را انتخاب کنید و در ساعت هایی که تردد کمتر است به خرید بروید.

رعایت حداقل فاصله یک متر با دیگران
هنگام حضور در فروشگاه مراقب باشید که با افراد دیگر حداقل یک متر فاصله داشته باشید. هرچه زودتر مواد مورد نیاز را بردارید و همه اجناس داخل قفسه ها را نگاه نکنید. یادتان باشد که داشتن لیست به شما کمک می کند تا در کمترین زمان خرید کنید.

ترالی فروشگاه ها

حتما برای خرید چند ساک همراه تان داشته باشید تا نیازی به برداشتن سبد خرید یا ترالی فروشگاه نباشد. این وسایل منبع آلودگی بسیاری هستند زیرا افراد مختلف مرتب از آنها استفاده کرده اند.

ضدعفونی دست ها پیش از خرید


حتی اگر دست های تان را پیش از خروج از منزل کاملا شسته باشید، بازهم در مسیر دست ها آلوده می شود. پس هنگام ورود به فروشگاه دست ها را با ژل ضدعفونی کننده شخصی تمیز کرده و بدون دست زدن به دستگیره ها وارد شوید.

دستکش؛ آری یا نه!

به گفته متخصصان، استفاده نادرست از دستکش نه تنها تاثیر پیشگیرانه از انتقال ویروس ندارد بلکه به دلیل تصور بر استفاده یک وسیله ایمن، فرد را از مراقبت های بهداشتی غافل می کند. اگر هنگام خروج از منزل دستکش می پوشید، حتما پیش از ورود به فروشگاه، دستکش را بیرون آورده و در سطل درب دار بیاندازید. دست ها را با ژل تمیز کرده یا دستکش دیگری بپوشید و سپس موادغذایی را بردارید.

خرید بدون کیف پول و موبایل

هنگام خرید در این روزها، نه کیف پول با خود ببرید و نه موبایل و نه هیچ نوع زیورآلات! همراه داشتن این وسایل ناخودآگاه زمینه آلودگی ویروس خواهد بود. فقط یک کارت بانکی را درون کیسه پلاستیک گذاشته و با خود ببرید. کارت را روی دستگاه کارتخوان بکشید اما از فروشنده بخواهید رمزتان را وارد کند.

ضدعفونی وسایل هنگام بازگشت به منزل

هنگام ورود به منزل، بلافاصله ساک های خرید را روی سطحی بگذارید که قابل ضدعفونی کردن باشد. دست ها را با آب و صابون بشویید و کارت بانکی، سوئیچ و کلید منزل را ضدعفونی کنید. کیسه پلاستیک حاوی کارت، تمام کیسه های خرید و دستکش( در صورت استفاده) را درون سطل درب دار بیرون از آشپزخانه بیاندازید. اگر ساک پارچه ای با خود همراه داشتید، فورا در محل دیگری برای شستشو بگذارید. بسته بندی موادغذایی را ضدعفونی کرده و میوه ها و سبزیجات را کاملا شسته و ضدعفونی کنید؛ سپس در یخچال بچینید. در نهایت سطحی که وسایل را روی آن گذاشته اید، ضدعفونی کنید.

فقط زمانی بیرون از منزل خوراکی بخورید که:
- خوراکی خریداری شده دارای بسته قابل ضدعفونی باشد.
- امکان شستشوی دست ها با آب و صابون باشد.
- ژل ضدعفونی همراه داشته باشید و بسته بندی خوراکی را تمیز کنید.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: comment-economiser.fr