صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کدام عادت‌های غذایی به سیستم ایمنی آسیب می‌رسانند؟

درواقع، بسیاری از عادت‌های غذایی نادرست می‌توانند سلامت سیستم ایمنی را تضعیف کنند، درحالی که بعضی افراد شدیدا به این عادت‌های غذایی وابسته هستند. این عادت ها عبارتند از: 

 

1. رژیم غذایی شما متنوع نیست 

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی، حفظ تنوع در رژیم غذایی است. به‌گفته متخصصان تغذیه،‌ عدم تنوع در رژیم غذایی می‌تواند پیامدهای زیان‌باری برای سیستم ایمنی داشته باشد. درواقع 70 درصد از سیستم ایمنی بدن در روده‌ها قرار می‌گیرد و تقویت سیستم ایمنی از رسیدگی به وضعیت روده‌ها شروع می‌شود. میکروبیوم روده همیشه باید دارای انواع باکتری‌های سالم باشد، درحالی که این باکتری‌ها از انواع مواد غذایی گوناگون تغذیه می‌کنند. 

 

2. به اندازه کافی از مواد غذایی پری بیوتیک استفاده نمی‌کنید 

اگر باکتری‌های مفید روده را از فیبرهای پری بیوتیک محروم کنید، به‌مرور زمان روده‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهید. پری بیوتیک‌ها در نقش سوخت برای پروبیوتیک‌ها عمل می‌کنند و به همین دلیل هم رژیم غذایی فاقد پری بیوتیک‌ها در درجه اول سوخت‌رسانی به روده‌ها را ضعیف می‌کند و در ادامه تنوع مطلوب در میکروبیوم روده را مختل می‌سازد. با تضعیف سلامت روده‌ها، نشانگرهای التهابی هم در بدن افزایش می‌یابند و درنتیجه واکنش‌های سیستم ایمنی هم دیگر در سطح مطلوب اجرایی نمی‌شود. 

 

3. در مصرف قندها و چربی‌های زیاده‌روی می‌کنید 

اینکه یک‌بار در هر چند ماه در مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و شیرینی‌ها پُرخوری کنید، مشکل خاصی برای افراد سالم به‌وجود نمی‌آورد، اما زیاده‌روی همیشگی در مصرف قندها و چربی‌ها می‌تواند اثرات شدیدا زیان‌باری برای سیستم ایمنی داشته باشد. رژیم غذایی ناسالم می‌تواند سیستم ایمنی را تحت فشار قرار دهد و درنتیجه وضعیتی پیش‌التهابی در بدن به‌وجود بیاورد. این التهاب با تعدادی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های خودایمنی (مثل آرتریت روماتوئید) مرتبط است. بالا بودن میزان قندهای تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع در رژیم غذایی، مخصوصا اگر با کمبود فیبر در رژیم غذایی همراه شود، به‌راحتی می‌تواند سطح التهابات بدنی را افزایش دهد. 

 

4. در مصرف غذاهای فراوری‌شده زیاده‌روی می‌کنید 

به‌گفته متخصصان تغذیه، غذاهای فراوری‌شده مانند غذاهای بسته‌بندی‌شده که سرشار از ترکیبات نگهدارنده هستند، می‌توانند به اندازه قندهای تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع مضر باشند. غذاهای فراوری‌شده همیشه مقادیر بالایی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، پایدارکننده‌ها و ترکیبات مختلف دارند که برای تقویت پایداری، طعم و بافت این محصولات استفاده می‌شوند. مصرف این غذاها، مخصوصا در حجم زیاد و در وعده‌های مکرر، می‌تواند روده‌ها را تحریک کند و از یک‌سو نوعی عدم تعادل مخرب در روده‌ها به‌وجود بیاورد و از دیگرسو به شکل‌گیری التهاب مزمن درجه‌پایین منتهی شود. این التهاب می‌تواند واکنش‌های سیستم ایمنی را تضعیف کند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های حاد و مزمن را افزایش دهد. 

 

5. کالری‌های دریافتی را خودسرانه محدود می‌کنید 

درحالی که محدودسازی کالری‌های دریافتی روزانه با قواعد استاندارد می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما انجام خودسرانه و غیراستاندارد این کار می‌تواند اثرات مخربی برای سیستم ایمنی داشته باشد. با محدودسازی کالری‌های دریافتی، متابولیسم بدن نیز در راستای حفظ برای فرایندهای حیاتی بدن ضعیف می‌شود و درنتیجه فرایندهایی مانند حمایت از سیستم ایمنی بدن نیز مختل می‌گردد. در این حالت، جذب ریزمغذی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین‌های A و E هم کاهش می‌یابد، درحالی که هر دوی آنها برای جذب، ذخیره‌سازی و استفاده از ذخایر چربی بدن ضروری هستند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: eatthis

3 میان‌وعده عالی برای گردش‌های زمستانی 

کاهو بخورید، نه فقط به‌عنوان سالاد!
6 عادت‌ غذایی‌ که عضلات را پس از 50 سالگی ضعیف می‌کنند!