صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
راه‌های ساده برای پیشگیری از تشدید اگزما

من در دوران کودکی مبتلا به اگزمای شدید بودم؛ یعنی همان بیماری پوستی مزمنی که با خشکی پوست شدید و خارش پوست همراه با بثورات پوستی شناخته می‌شود. در آن دوران، ‌گزینه‌های درمانی برای مقابه با اگزما واقعا محدود بودند بنابراین من برای چندین سال متوالی از پمادهای بر پایه قطران زغال‌سنگ استفاده می‌کردم. 


این بیماری خارج از کنترل و وضعیت ظاهری غیرعادی‌ای که برای من به‌وجود آورده بود، از طرفی باعث شده بود که بچه‌ها مرا مسخره کنند ولی از طرف دیگر به من انگیزه می‌داد که رشته تخصصی پوست‌ومو را در علم پزشکی دنبال کنم. 


اگزما معمولا توسط متخصصان پوست‌ومو با بثورات پوستی همراه با خارش شناخته می‌شود و درنتیجه به‌سادگی می‌توان آن را از خشکی پوست ساده متمایز کرد. به‌علاوه، افراد مبتلا به اگزما معمولا بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آلرژی هستند. 


درواقع همین خارش ناشی از حساسیت نسبت به آلرژن‌های محیطی است که به تحریک بیش‌ازحد عصب‌ها منتهی می‌شود. خشکی متفاوتی که در اگزما شکل می‌گیرد،‌ به عدم تعادل در چربی‌های طبیعی و کلیدی‌ای برمی‌گردد که برای محافظت از سلامت پوست ضروری هستند. 


امروز من به‌عنوان متخصص پوست‌ومو میزبان مراجعه‌کنندگان زیادی هستم که با بیماری اگزما دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این افراد معمولا زمانی به مطب من می‌آیند که دیگر جایی برای رفتن ندارند. 

 

متاسفانه باید تاکید کنم که هنوز نمی‌توان اگزما را به‌طور کامل درمان کرد و از بین برد، اما می‌توان این مشکل پوستی مزمن را تحت کنترل درآورد. 

 

نگرش کلی و اساسی من این است که با دیدگاهی جامع‌نگرانه به مشکل اگزما نگاه کنم. به همین دلیل هم سعی می‌کنم چنین سوالاتی بپرسم: چه چیزهایی در زندگی یک فرد می‌تواند بر سرعت تسکین علائم اگزما تاثیر بگذارد؟ 

 

در ادامه با در نظر گرفتن همین عوامل گوناگون سعی می‌کنم یک رژیم مراقبتی سفارشی و شخصی‌شده برای بیمارانم طراحی کنم. پس توجه کنید که شرایط هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است و من باید مجموعه‌ای از گزینه‌های درمانی تجویزی را در کنار گزینه‌های درمانی خانگی برای آنها در نظر بگیرم. 

 

در این مطلب می‌خواهم رایج‌ترین نکاتی که به بیمارانم توصیه می‌کنم و همگی در گروه درمان‌های خانگی قرار می‌گیرند را با شما به اشتراک بگذارم:

  1. محصولات مراقبت از پوست شما باید از نوع ضدالتهاب باشند، قابلیت آبرسانی بالایی داشته باشند و سد دفاعی پوست را هم ترمیم کنند. 
  2. آن دسته محصولات مراقبت از پوست که حاوی ترکیبات معطر، روایح، کلر، روغن درخت چای و ترکیبات نگهدارنده هستند را حتما از برنامه روزانه خودتان حذف کنید. 
  3. از تماس با حرارت زیاد خودداری کنید، خصوصا از آب داغ هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن. 
  4. رژیم غذایی سرشار از پروتئین و مواد غذایی ضدالتهابی و حاوی آنتی‌اکسیدان را جدی بگیرید. 
  5. مصرف کافئین، شکلات و غذاهای تند و پُرادویه را به حداقل برسانید یا کاملا کنار بگذارید. 
  6. درباره استفاده از مکمل‌های خوراکی حاوی ویتامین C، ویتامین E، آهن و عصاره چای سبز با پزشکان متخصص پوست‌ومو مشورت کنید. 
  7. از شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های بدون ترکیبات معطر برای شستن لباس‌ها استفاده کنید. 
  8. مجاری ورود و خروج هوای خانه را هر شش ماه یک‌بار تمیز کنید. 
  9. از پوشیدن زیورآلات خودداری کنید (خصوصا از زیورآلات ساخته‌شده از فلز نیکل که شدیدا باعث تحریکات پوستی می‌شود). 

 

نویسنده: دکتر کارل تورنفلت، متخصص پوست‌ومو
ترجمه: یوسف صالحی

منبع: dermstore


آیا پوست شما به شوینده لباسشویی حساسیت دارد؟‌
دلیل خارش جوش‌ها چیست؟​​​
چرا پوست گوش‌ها خشک می‌شود؟