صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
زبان دوم، مهارت‌های ذهنی کودکان را افزایش می‌دهد

تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان داده است آموختن زبان دوم در افزایش توانایی مغزی به‌خصوص توانایی حل مسئله موثر است. یادگیری زبان دوم منافع اقتصادی، اجتماعی و ارتباطی بسیاری دارد. آموختن زبان دوم در دوران کودکی سبب می‌شود کودکان کلمات را سریع‌تر بیاموزند، مهارت قافیه‌سازی را یاد بگیرند، تلفظ درست کلمات برایشان راحت‌تر شود و می‌توانند کلمات را دسته‌بندی کنند. علاوه بر اینها آموختن زبان دوم به حل ساده‌تر مسایل، افزایش مهارت شنوایی و ارتباط با دیگران خواهند انجامید.

طبق آمار 12درصد مردم بالای 5 سال در جهان 2 زبانه هستند و روز به روز بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. پس طبیعی است که اکثر والدین بخواهند به فرزند کم‌سن خود زبان دوم را بیاموزند.

دلیل این موضوع که گفته می‌شود زبان دوم را از کودکی و حتی پایان یک‌سالگی به کودکان بیاموزید شکل نگرفتن کامل شبکه مغزی کودکان است. در این شرایط مغز توانایی ایجاد شبکه‌های جدیدی را خواهد داشت، مسئله‌ای که مغز یک فرد بالغ از انجام آن ناتوان است.

در رابطه با نحوه آموزش زبان به کودکان نیز تحقیقاتی صورت پذیرفته و مشخص شده است کودکانی که در گروه، زبان دوم را می‌آموزند درک بهتر و طولانی‌تری از زبان دارند و حتی تا 18 ماه بعد از ترک گروه همچنان یادگیری زبان را ادامه می‌دهند. تحقیقات دیگری ثابت کرده است کودکان از گفت‌وگوی نفر به نفر و بازی با معلم، بهتر زبان را می‌آموزند تا با تماشای تلویزیون و سی‌دی‌های آموزش زبان.

پیش از این نیز دیگر بررسی‌ها روشن کرده بود 12 جلسه آموزش زبان در عرض 5 هفته و به عبارتی 6 ساعت آموزش کافی است تا شبکه ذهنی کودکان را برای آموزش زبان جدید فعال کند.

در کل و به طور خلاصه باید گفت آموزش زبان دوم به کودکان منافع بسیاری دارد و هر چه زودتر باید آموزش زبان را آغاز کرد، گرچه کودکان در 5 سالگی معمولا بهتر آموزش می‌بینند.

آموختن زبان دوم توانایی مغز کودکان را بالا برده و بهترین شیوه برای آموزش زبان به کودکان، بازی‌های گروهی یا فردی در دنیای واقعی است نه مجازی! اگر والدین خود به زبان دوم در منزل صحبت کنند مسلما کودکان نیز سریع‌تر این زبان را خواهند آموخت.


ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: verywellfamily