صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
نکات کاربردی مراقبت از چشم در دوران کرونا و دورکاری

نشستن صحیح و استفاده از روشنایی مناسب در محیط

فاصله از صفحه نمایشگر متناسب با اندازه آن متفاوت خواهد بود و مسلما هرچه بزرگتر باشد، این فاصله نیز بیشتر باید باشد. به عنوان مثال برای تلویزیون ۳۲ اینچ، فاصله حدود یک و نیم متر مناسب خواهد بود. چشم باید همراستا با ارتفاع صفحه باشد و به همین نشستن روی زمینه و نگاه کردن به بالا توصیه نمی شود.

باید به خاطر داشت که استفاده از این وسایل در تاریکی هرگز توصیه نمی شود. میزان نور مصنوعی باید به اندازه نور ساطع شده از صفحه نمایش باشد و در فاصله 3 متری از آن قرار گیرد. اگر محیط دارای روشنایی طبیعی است، صفحه نمایشگر باید طوری تنظیم شود که پنجره عمود بر آن باشد.

پرهیز از نگاه مداوم به صفحه نمایشگر

متخصصان توصیه می کنند که هنگام کار با رایانه، تماشای تلویزیون یا بازی رایانه ای نباید مدت طولانی به صفحات نمایشگر خیره شد. در واقع باید بلند شد، فعالیت مختصری داشت و زاویه دید را به نقاط دور تغییر داد

زمان استراحت چشم بستگی به نوع خیره شدن و مدت نگاه کردن به صفحه نمایشگر دارد. البته به طور کلی به اندازه 10% مدت کار با دستگاه باید به چشم ها استراحت داد. همچنین باید توجه داشت که حداقل یک ساعت پیش از خواب باید وسایل را خاموش کرد تا در روند به خواب رفتن اختلال ایجاد نشود. این نکته به خصوص در مورد گوشی همراه و تبلت بسیار اهمیت دارد زیرا نور آبی ساطع می کنند که تاثیر جدی در کیفیت خواب و عملکرد مغز خواهد داشت.

عینک طبی؛ یک ضرورت همیشگی

ای اصلاح دید و ناراحتی های چشم هنگام تماشای صفحات نمایشگر لازم بداند، همیشه باید این توصیه رعایت گردد. در واقع هرگز نباید منتظر اشک ریزی، سوزش و خارش چشم، سردرد و... شد تا عینک به چشم زده شود. البته در این دوران توصیه می شود افرادی که از لنز استفاده می کنند نیز عینک بزنند تا احتمال آلودگی چشم و نیاز به مراجعه به پزشک کاهش یابد.

منبع:Doctissimo.fr