صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
4 ماده غذایی که باید پس از درمان سرطان بخورید!

توجه به این نکته بسیار مهم است که پس از پایان دوران درمانی سرطان، مشکلات گوارشی تا مدتی دردسرساز می‌شوند. پس رژیم غذایی سرشار از فیبر برای این دوران مناسب نیست. اضافه کردن مواد غذایی زیر به رژیم غذایی روزانه که خاصیت ضدالتهابی دارند، می‌توانند به تسکین همین مشکلات گوارشی هم کمک کنند. 

 

1. پروتئین بدون چربی (مخصوصا نوع گیاهی)

روندهای درمانی سرطان اغلب باعث تضعیف عضله‌ها می‌شود که معمولا در مصرف داروها، کاهش وزن ناخواسته یا کم‌تحرکی در دوران درمان ریشه دارد. به همین دلیل هم دریافت روزانه پروتئین برای کمک به عضله‌سازی بدن بسیار مهم است. کمک به بدن در روند مبارزه با عفونت‌ها و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده هم به دریافت روزانه پروتئین باکیفیت بستگی دارد. ضمن این‌که به نظر متخصصان، افراد مبتلا به سرطان باید پروتئین بیشتری نسبت به دیگران دریافت کنند. منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا، مغزهای خام و کینوا که حاوی مواد مغذی گیاهی هستند، از بهترین گزینه‌ها برای مصرف روزانه به‌شمار می‌روند. منابع پروتئین حیوانی هم باید در درجه دوم اهمیت قرار بگیرند و همچنین کاملا بدون چربی باشند. 

 

2. انواع کلم‌ها 

انواع کلم‌ها مانند کلم‌پیچ، کلم ساده، بروکلی و... باید در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرند. متخصصان و دانشمندان بارها اشاره کرده‌اند که خانواده کلم‌ها، مهم‌ترین خوراکی‌ها را برای مبارزه با سرطان در اختیار ما می‌گذارند. کلم‌ها سرشار از ایزوتیوسیانات‌ها و ایندول‌ها هستند که عملکردهای ضدسرطانی دارند و نه‌تنها با التهابات بدنی مبارزه می‌کنند بلکه از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های DNA محافظت می‌کنند. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که اگر مصرف انواع کلم‌ها را افزایش دهید، خطر ابتلا به سرطان پستان (خصوصا در دوران پیش از یائسگی) کاهش پیدا می‌کند. 

 

3. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از کاروتنوئید

انواع میوه‌ها و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز در کنار سبزیجات سبزبرگ تیره در گروه خوراکی‌های سرشار از کاروتنوئید قرار می‌گیرند. کاروتنوئیدها همان ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند آسیب‌های سلولی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. محققان اخیرا دریافته‌اند که اگر سطح کاروتنوئید در خون به‌صورت روزانه و مستمر بالا باشد، خطر ابتلا به سرطان پستان 18 تا 28 درصد کاهش پیدا می‌کند و خطر عود این سرطان نیز 32 درصد کمتر می‌شود. بنابراین، هر روز از میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ استفاده کنید و توجه ویژه‌ای به این گروه غذایی داشته باشید. 

 

4. غلات سبوس‌دار 

اگر نمی‌توانید تمامی منابع غلات روزانه را از میان انواع سبوس‌دار انتخاب کنید، حداقل باید نیمی از آنها را به غلات سبوس‌دار اختصاص بدهید. غلات سبوس‌دار سرشار از فیبر هستند که برای بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان بسیار مفید است. یافته‌های علمی نشان می‌دهند که اگر خانم‌ها در دوران نوجوانی و جوانی به‌صورت روزانه از غلات سبوس‌دار استفاده کنند، خطر ابتلا به سرطان پستان را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهند. به‌گفته محققان، فیبر غذایی نهفته در غلات سبوس‌دار اهمیت ویژه‌ای در این زمینه دارد. کمک به کنترل قند خون، تنظیم سطح استروژن و حفظ تعادل در باکتری‌های مفید روده از مهم‌ترین پیامدهای استفاده روزانه از غلات سبوس‌دار است. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

سالم‌ترین سبزیجات پاییزی که کمتر خورده می‌شوند! 

این 5 عادت غذایی را تغییر دهید تا لاغر شوید!​​​
3 دلیل برای اینکه در پاییز به بخوریم!​​​