صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اثرات پتاسیم بالا بر بدن

علائم پتاسیم بالا ممکن است برای شما قابل توجه نباشد. فقط ممکن است بعد از آزمایش‌های معمول خون متوجه شوید که مبتلا به هایپرکالمی هستید. پزشک ممکن است سطح پتاسیم شما را بیشتر از سایر مواد معدنی کنترل کند.


سیستم قلبی‌عروقی


پتاسیم بیش از حد در خون می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی مانند آریتمی شود. این وضعیت به نام ضربان نامنظم قلب نیز شناخته می‌شود. آریتمی می‌تواند باعث شود ضربان قلب شما خیلی سریع، خیلی آهسته یا در یک ریتم یکنواخت نباشد.


علاوه بر این، برخی علائم پتاسیم بالا ممکن است مربوط به سیستم قلبی‌عروقی شما باشد.


در صورت مشاهده موارد زیر باید فوراً به دنبال مراقبت‌‌های پزشکی باشید.


• درد قفسه سینه


• تپش قلب


• ضعیف شدن نبض


• تنگی نفس


• غش و ضعف ناگهانی


اینها می‌تواند علائم افزایش ناگهانی سطح پتاسیم باشد.


به خاطر داشته باشید که سایر داروهایی که برای بیماری‌های قلبی مصرف می‌کنید ممکن است باعث افزایش پتاسیم شوند. اگر دچار نارسایی قلبی هستید، ممکن است در میان داروهایتان از داروهای مسدود‌کننده‌های بتا، مهارکننده‌های ACE یا دیورتیک‌ها وجود داشته باشد. این داروها می‌توانند باعث هیپرکالمی شوند.


تاثیر بر کلیه‌ها


پتاسیم بالا باعث بیماری کلیه نمی‌شود، اما عموماً مستقیماً با کلیه‌ها در ارتباط است. اگر نارسایی کلیه یا بیماری کلیوی دیگری دارید، ممکن است مستعد ابتلا به پتاسیم بالا باشید. 


بدن شما پتاسیم را از طریق غذاها، نوشیدنی‌ها و گاهی مکمل‌ها جذب می‌کند. کلیه‌ها باقی‌مانده پتاسیم را از طریق ادرار دفع می‌کنند. اما اگر کلیه‌ها آنطور که باید کار نکنند، بدن ممکن است نتواند پتاسیم اضافی را حذف کند.


سایر تاثیرات بر بدن 


پتاسیم بالا همچنین ممکن است علائم و عوارض دیگری ایجاد کند. 


• عوارض شکمی، از جمله تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی


• بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در بازوها، دستها یا پاها 


• تغییرات خلقی، مانند تحریک‌پذیری


• ضعف عضلانی


این علائم ممکن است به آرامی در بدن ایجاد شود و آنقدر خفیف باشد که حتی متوجه آنها نشوید. علائم ظریف می‌تواند تشخیص پتاسیم بالا را دشوار کند. 


نکته


اگر مستعد سطح بالای پتاسیم هستید، برای مدیریت آن از غذاهایی که دارای پتاسیم زیادی هستند مانند سبزیجات سبز برگ و مرکبات پرهیز کنید. در مورد چگونگی محدود کردن یا اجتناب از آنها و حفظ سلامت خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. 


رژیم کم پتاسیم همچنین روی اندازه وعده غذایی متمرکز می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بیش از حد از این ماده معدنی استفاده نمی‌کنید.اگر نتوانستید آن را تنها از طریق رژیم غذایی کاهش دهید، ممکن است به داروهایی برای کنترل سطح پتاسیم نیاز داشته باشید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy