صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
علائم خاموش که نشان‌دهنده تومور مغزی است

سردردهای مداوم


حتی برای پزشکان تشخیص تفاوت بین سردرد (یا میگرن کامل) که نشانه‌های تومور مغزی است و ناشی از دلایل دیگر است، بسیار دشوار است. 


بهترین شاخص، یک سردرد روزانه جدید است که به نظر نمی‌رسد از بین برود.این سردردها با گذشت زمان بدتر می‌شوند و اغلب صبح هنگام بیدار شدن از خواب هنگامی که فشار داخل جمجمه‌ای ناشی از خوابیدن طولانی‌مدت در رختخواب زیاد است، وجود دارد. این درد بدون توجه به اندازه یا میزان رشد تومور می‌تواند بسیار متفاوت باشد.


از دست دادن جزئی بینایی


بیمارانی که این علامت خاص تومور مغزی را تجربه می‌کنند ممکن است اصلاً از آن آگاه نباشند، چه برسد به اینکه آن را با تومور مغزی مرتبط کنند. آنها حتی ممکن است متوجه تغییر در کیفیت بینایی خود نشوند.  


ضعف و بی‌حالی


قشر حرکتی مغز حرکت ماهیچه‌ها را در سراسر بدن آغاز و کنترل می‌کند. اگر تومورهایی در هر نقطه‌ای از این مسیر وجود داشته باشد، این سیگنال‌ها به طور کامل مختل شده و نتیجه آن از دست دادن عملکرد است. اگر تومور مغزی دارید، ممکن است درد در اندام خود را تجربه نکنید.


مشکل در ادای کلمات


مشکلات زبانی مانند لکنت زبان، مشکل در نامگذاری اشیاء یا مشکل درک آنچه دیگران می‌گویند، علائم کلیدی تومور در لوب‌های جلویی یا گیجگاهی است. 


احساسات مزاحم و رفتار پرخطر


بیماران مبتلا به تومور مغزی ممکن است دچار افسردگی، عصبانیت یا اضطراب شوند، حتی اگر معمولاً این نوع احساسات را نشان ندهند. و نیز ممکن است تغییرات رفتاری را تجربه کنند، از جمله عصبانیت بیشتر، انجام رفتارهای پرخطرتر یا از دست دادن کنترل. 


از دست دادن شنوایی یا زنگ گوش


اگر از یک طرف دچار کم‌شنوایی یا احساس زنگ مداوم هستید که به آن وزوز گوش می‌گویند ، باید به پزشک مراجعه کنید، او می تواند تعیین کند که آیا علائم شما به اندازه کافی برای مراجعه به متخصص مغز و اعصاب شدید است یا خیر.


ناباروری


مغز تقریباً همه چیز را در بدن ما کنترل می‌کند، از جمله تولید هورمون ها. تومورهایی که بر غده هیپوفیز تاثیر می‌گذارند، بسته به شرایط می‌توانند باعث ترشح بیش از حد هورمون یا ترشح بسیار کم شوند.


از دست دادن تعادل


اگر راه رفتن به خصوص در تاریکی برایتان دشوار است و به یک طرف متمایل می‌شوید، می‌تواند یکی از علائم تومور مغزی باشد که ناشی از تومورهای مخچه است، ناحیه ای از مغز که مسئول تعادل و هماهنگی است. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com