صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اسید لیپوهیدروکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اسید لیپوهیدروکسی(LHA) از اسید سالیسیلیک گرفته می‌شود و در تولید کرم‌ها، پاک‌کننده‌ها، تونرها و... به‌کار می‌رود. اما اسید لیپوهیدروکسی واقعا چه عملکردهای خاصی برای پوست دارد؟ 

 

تفاوت اسید لیپوهیدروکسی با اسید سالیسیلیک چیست؟ 

 

همان‌طور که گفته شد، اسید لیپوهیدروکسی از اسید سالیسیلیک گرفته می‌شود که ترکیب رایجی در محصولات مراقبت از پوست است. درحالی که هر دوی این ترکیبات به لایه‌برداری شیمیایی کمک می‌کنند، اما تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. 

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اسید سالیسیلیک را نوعی ترکیب دارویی می‌داند که با غلظت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما درست برخلاف این ماده، اسید لیپوهیدروکسی نوعی از مشتقات ملایم برگرفته از اسید سالیسیلیک است و FDA آن را نوعی ماده دارویی تلقی نمی‌کند. 

 

اسید لیپوهیدروکسی چگونه عمل می‌کند؟ 


تا اینجا روشن شد که اسید لیپوهیدروکسی نوعی ترکیب لایه‌بردار شیمیایی اما ملایم است، اما عملکرد این ماده به چه صورت است؟ اسید لیپوهیدروکسی در گروه ترکیبات «لیپوفیلیک» قرار می‌گیرد؛ یعنی در چربی‌ها، روغن‌ها و لیپیدها حل می‌شود. 


اسید لیپوهیدروکسی به‌علت ساختار شیمیایی خاصش، قابلیت حل‌شوندگی بیشتری نسبت به اسید سالیسیلیک دارد و درنتیجه عملکرد شیمیایی ضعیف‌تری را به اجرا می‌گذارد و لایه‌برداری ملایم‌تری را به انجام می‌رساند. 


استفاده از محصولات حاوی اسید لیپوهیدروکسی می‌تواند به باز کردن روزنه‌های پوستی، جداسازی سلول‌های پوستی مرده از بافت پوست و همچنین صاف‌سازی پوست کمک کند. 

 

دو مزیت مهم اسید لیپوهیدروکسی

 

1. لایه‌برداری ملایم 

 

نفوذ آرام و تدریجی اسید لیپوهیدروکسی به درون بافت پوست، نوعی لایه‌برداری تدریجی سلول به سلول را به‌وجود می‌آورد که به‌خوبی توسط پوست پذیرفته می‌شود، ‌درحالی که اسید سالیسیلیک دارای این ویژگی نیست. 


این لایه‌برداری ملایم و تدریجی مزیت دیگری هم دارد. درواقع وقتی که سلول‌های پوستی مرده با کمک اسید لیپوهیدروکسی و به‌صورت تدریجی از بافت پوست جدا می‌شوند، پوست شفاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. 

 

2. نقش مثبت در جوان‌سازی پوست 

 

محصولات حاوی اسید لیپوهیدروکسی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای مقابله با آثار طبیعی و قابل مشاهده پیری پوست باشند. بنابراین اگر می‌خواهید جلوه ظاهری بهتری به خطوط ریز پوستی و چین‌وچروک‌ها بدهید، محصولات حاوی اسید لیپوهیدروکسی می‌توانند به شما کمک کنند و بافت روشن‌تر و جوان‌تری به پوست شما بدهند. مقابله با لکه‌های تیره پوستی هم یکی دیگر از مزیت‌های محصولات حاوی اسید لیپوهیدروکسی است. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: skincare


5 روغن گیاهی برای رشد بهتر موها
لاک زدن ناخن‌ها یا استراحت دادن به آن‌ها، مساله این است!
فواید روغن نارگیل برای پوست صورت