صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا ممکن است در مرطوب‌سازی پوست زیاده‌روی کنیم؟

بسیاری از مشکلات پوستی پس از مرطوب‌سازی تا حدود قابل توجهی وضعیت بهتری می‌یابند و گاهی اوقات حتی ما را با نتایج شگفت‌انگیزی غافلگیر می‌کنند. با این‌حال، آیا ممکن است که هر کدام از ما در مرطوب‌سازی پوست زیاده‌روی کنیم؟

 

پوست ما پس از هر بار شست‌وشو و پاکسازی یا استفاده از تونرها باید مرطوب‌سازی شود. این کار باید هر صبح و هر شب و حتی در دیگر اوقات شبانه‌روز انجام بگیرد. چنین کاری در حالت عادی هیچ مشکلی به همراه نخواهد داشت، اما اگر کسی پس از به‌کارگیری محصولات مرطوب‌کننده دچار مشکلات پوستی خاصی شود، به احتمال زیاد محصولی را انتخاب کرده است که با ویژگی‌های پوستی‌اش سازگاری ندارد. 

 

مرطوب‌کننده‌ای که برای نوع پوست شما مناسب نباشد، به‌جای کمک کردن به پوست می‌تواند باعث واکنش‌های منفی پوستی شود. اگر نمی‌دانید که باید در انتخاب مرطوب‌کنند‌ه‌ها چطور عمل کنید، راهنمای ساده زیر قطعا به شما کمک خواهد کرد. 

 

پوست چرب

 

درحالی که شاید استفاده از محصولات آبرسان و مرطوب‌کننده برای پوست‌های چرب غیرعادی به نظر برسد، اما پوست‌های چرب هم به مرطوب‌سازی و آبرسانی نیاز دارند. حذف این روند طبیعی از برنامه روزانه می‌تواند پوست را به ترشح چربی‌های بیشتر وادار کند. بنابراین اگر پوست چرب دارید، روزانه حداقل یک‌بار از مرطوب‌کننده‌های سبک استفاده کنید. پوست‌های چرب مستعد ابتلا به آکنه هستند و درنتیجه مرطوب‌کننده انتخاب‌شده توسط شما باید بدون ترکیبات روغنی و از نوع غیرجوش‌زا باشد. 

 

پوست خشک 

 

پوست خشک در اغلب اوقات به‌طور ذاتی خشک است و نه‌تنها به آبرسانی و مرطوب‌سازی منظم نیاز دارد، بلکه این آبرسانی و مرطوب‌سازی باید با استفاده از محصولات غلیظ انجام بگیرد و همچنین با تعداد دفعات بسیار تکرار شود. بنابراین اگر پوست شما هم خشک است، روزانه چندین‌ و چند بار از محصولات مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کنید. ضمنا هنگام انتخاب محصولات مرطوب‌کننده حتما سراغ انواعی بروید که عملکرد سد دفاعی پوست را تقویت می‌کنند. 

 

پوست ترکیبی 

 

پوست‌های ترکیبی یا همان پوست‌هایی که در بعضی از قسمت‌ها خشک و در بعضی از قسمت‌ها چرب هستند، به استفاده از دو نوع کرم مرطوب‌کننده نیاز دارند. بنابراین اگر پوست شما هم از نوع ترکیبی است، حتما یک محصول مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب و یک محصول مرطوب‌کننده مخصوص پوست خشک تهیه کنید. 

 

مثلا اگر گونه‌های شما بیش از حد خشک می‌شوند و منطقه T صورت‌تان شدیدا چرب است،‌ از یک مرطوب‌کننده غلیظ برای گونه‌ها و از یک مرطوب‌کننده یا لوسیون بدون روغن و غیرجوش‌زا برای منطقه T صورت کمک بگیرید. 

 

پوست نرمال 

 

کسانی که پوست نرمال یا عادی دارند، قطعا در مرطوب‌سازی پوست خیلی راحت‌تر هستند. در این حالت می‌توان از مرطوب‌کننده‌های مختلف که برای انواع پوستی گوناگون طراحی شده‌اند، استفاده کرد. استفاده از مرطوب‌کننده سبک در تابستان و به‌کارگیری مرطوب‌کننده غلیظ در زمستان معمولا نتیجه خوبی برای این افراد دارد. 

 

پوست حساس 

 

افراد دارای پوست حساس باید از محصولات حاوی ترکیبات معطر دوری کنند، زیرا این ترکیبات می‌توانند باعث تشدید مشکلات پوستی این افراد شوند. اگر شما هم پوست حساس دارید، حتما دنبال محصولات بگردید که حاوی ترکیبات تسکین‌دهنده و ضدالتهاب مانند پلی‌فنول‌ها، بابونه و آلوئه‌ورا هستند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: skincare


6 اشتباه رایج در استفاده از محصولات مرطوب‌کننده
راز کلیدی برای حفظ رطوبت پوست چیست؟
چرا پوست اطراف دهانم خشک می‌شود؟