صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
رژیم کتوژنیک یا کروناویروس؟

براساس تحقیق جدیدی که در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شده است، افرادی که رژیم کم کربوهیدرات و پرچربی کتو را می‌گیرند علایم شبه کرونا یا آنفلوانزا دارند که از آن‌جمله می‌توان به سردرد، خستگی، تهوع، کاهش سطح انرژی بدن، رنگ پریدگی، سرگیجه، نامنظمی ضربان قلب و گیجی اشاره کرد که در هفته‌های نخست شروع رژیم در بالاترین حد خود بروز می کند و بعد از 2 تا 4 هفته از بین می‌رود. به گفته متخصصان انجمن تحقیقات پزشکی دانشگاه تاسمانیا، گزارش های دریافتی از افرادی که رژیم کتو می‌گیرند از عوارض و علایم شبه آنفلوانزا این رژیم روی افراد حکایت دارد.

برخی مشاهیر از جمله تیم تیبو و هالی بری از طرفداران رژیم کتوژنیک هستند. بر اساس برخی تحقیقات این رژیم می‌تواند درمان موثری برای صرع غیرقابل درمان باشد. همچنین، سبب کاهش وزن، بهبود اختلالات عصبی و... می‌شود اما در درازمدت این رژیم بدون عارضه نیست. در بدن فردی که رژیم کتوژنیک دارد، چربی شروع به سوختن می‌کند که در حالت طبیعی نباید این اتفاق بیفتد و نتیجه آن تولید کتون بادی هاست که در خون وارد شده و سبب بوی بد دهان در صبح می‌شود. در واقع، فرد با اینکه غذا خورده و سیر شده اما بدنش هنوز در حالت کتواسیدوز است. این وضعیت بدن را اسیدی کرده و موجب دفع فلزات دو ظرفیتی مثل روی، کلسیم، منیزیم و... از بدن می‌شود. اسیدی شدن مایعات بدن نیز موجب سست شدن فولیکول موها و ریزش آنها می‌شود. از سوی دیگر، بدن برای جبران، کتون بادی‌ها را بهم چسبانده و کلسترول می‌سازد. بالا بودن سطح کلسترول در خون نیز موجب بالا رفتن LDL یا کلسترول بد خون می‌شود و برای پایین آوردن چربی بد خون ناچارا بدن شروع به تولید نمک صفراوی فراوان می‌کند و کیسه صفرا شن ساز می‌شود و فرد دچار سنگ کیسه صفرا خواهد شد. با کاهش آب بدن در این رژیم در صورتی که آب جبران نشود، سنگ سازی شدت پیدا می کند و در نتیجه بعد از 4 تا 5 سال به ناچار کیسه صفرایش باید برداشته شود.

مشکل بعدی این است که فرد طی این رژیم پروتئین زیادی دریافت می‌کند که سبب تولید نیتروژن می‌شود و برای دفع آن بدن باید آب زیادی دفع کند. با کاهش آب بدن فرد گمان می‌کند وزن کم کرده اما در واقع کاهش وزن از کاهش آب میان بافتی است. به علاوه با کم آبی، درصد چربی به آب و ماهیچه بیشتر می‌شود که اصلا مطلوب نیست.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: lanutrition