صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اشتباهاتی که به کلیه‌ها آسیب می‌رساند

طرفدار غذاهای بسته‌بندی شده هستید


بیشتر غذاهای فرآوری شده مملو از سدیم هستند که فقط برای قلب شما مضر نیست- می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی شوند. 


فشار خون بالا دارید


فشار خون بالا برای کل بدن شما مضر است - از جمله کلیه ها. اگر فشار خون بالا کنترل نشود، می‌تواند به رگ‌های خونی منتهی به کلیه‌ها آسیب برساند، بعلاوه خود اعضای بدن را نیز زخم کند. 


عادت سیگار کشیدن را ترک نکرده‌اید


اگر فکر می‌کردید سرطان ریه تنها دلیلی برای کنار گذاشتن سیگار است، دوباره تفکر کنید. ترک سیگار به مدت 16 سال یا بیشتر خطر ابتلا به سرطان سلول کلیه (شایع‌ترین نوع سرطان کلیه در بزرگسالان) را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. ، سیگار کشیدن می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. 


تنها وقتی تشنه هستید آب می‌خورید


برخلاف تصور عموم، لزوماً نیازی نیست که هشت لیوان آب کامل بنوشید تا کلیه‌های شما به خوبی کار کنند. حتی با وجود چهار تا شش لیوان آب در روز، احتمالاً کلیه‌هاخوب هستند. اما خوردن فقط یک یا دو فنجان در روز می‌تواند این عضو را به چالش بکشد. 


مداوم مسکن مصرف می‌کنید


در صورت مصرف داروهای بی‌نسخه یا OTC برای دردهای مزمن مراقب باشید. داروهای ضدالتهابی موسوم به NSAID ها ، که شامل ایبوپروفن و آسپرین است، جریان خون به کلیه‌ها را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد زخم می‌شود زیرا مستقیماً برای اندام سمی هستند. مصرف زیاد NSAID ها می‌تواند خطر مشکلات کلیوی را افزایش دهد. 


تصور می‌کنید مکمل‌ها بی‌خطر هستند


فقط به دلیل اینکه یک محصول به عنوان "طبیعی" به بازار عرضه می‌شود به این معنی نیست که برای شما خوب است. داروهای گیاهی فراوانی وجود دارد که مضر هستند. یک ماده گیاهی به نام اسید aristolochic را می‌توان در "داروهای سنتی" یافت، اما می‌تواند باعث ایجاد زخم در کلیه شود. همیشه قبل از شروع هر نوع مکمل با پزشک خود مشورت کنید.


اضافه وزن دارید


اضافه وزن شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌دهد، که به نوبه خود می‌تواند شانس ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهد. انسولین ناشی از دیابت نوع 1 و نوع 2 باعث التهاب و زخم در کلیه می‌شود. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com