صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
خوراکی‌هایی که بر روی داروها اثر جانبی دارند

از جمله مواد غذایی که با داروها تداخل دارند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 گریپ‌فروت

 این مرکبات چگونگی جذب و انتقال برخی از سلول‌ها را در روده تغییر می‌دهد و می‌تواند روی بیش از ۵۰ دارو اثر بگذارد. مانند داروی فکسوفنادین که برای حساسیت ممکن است موثر نباشد ولی روی برخی داروها بسیار قوی اثر کند، از جمله داروهایی مانند آترووستاتین که کلسترول را کاهش می‌دهند.

 شیر

 این فرآورده لبنی می‌تواند پردازش برخی آنتی‌بیوتیک‌ها را در بدن سخت کند. مواد معدنی موجود در شیر، کلسیم و منیزیم همراه با پروتئین کازئین است. اگر از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید، باید از مصرف یکسری غذاها یا نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

 شیرین‌بیان 

برخی افراد از این داروی گیاهی برای هضم غذا استفاده می‌کنند و برخی دیگر، آن را برای طعم‌دهی به غذا به کار می‌برند اما گلیسیریزین، ماده شیمیایی موجود در شیرین‌بیان، می‌تواند تاثیر برخی داروها از جمله تاثیر سیکلوسپورین که در موارد پیوند اعضای جدید به بدن مصرف می‌شود را تضعیف کند.

 شکلات

 شکلات تلخ به ویژه می‌تواند اثرات داروهایی را که موجب آرامش یا خواب‌آلودگی می‌شود را تضعیف کند، مانند زولپیدم تارترات. همچنین می‌تواند قدرت برخی از داروهای محرک مانند متیل‌فنیدات(ریتالین) را افزایش دهد. و اگر از یک داروی مهارکننده و ضدافسردگی استفاده می‌کنید، ممکن است فشارخون را به طور خطرناکی بالا ببرد.

 مکمل آهن 

این مکمل می‌تواند اثرات لووتیروکسین را کاهش دهد، دارویی که به تولید کافی هورمون تیروئید کمک می‌کند(عارضه‌‌ای به نام کم‌کاری تیروئید است). اگر از این دارو و مولتی‌ویتامین استفاده می‌کنید، دقت کنید که آیا این مکمل حاوی آهن است یا خیر. در صورت نیاز به مکمل آهن، از پزشک در مورد نحوه مصرف آن و مصرف سایر داروها در زمان‌های مختلف سوال کنید.

 الکل 

الکل موجب می‌شود تا تاثیر برخی از داروها از جمله داروهای فشارخون و قلب کمتر یا حتی بی‌اثر شود. همچنین ممکن است بر روی برخی داروها تاثیر قوی داشته باشد یا عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد کند.

 قهوه

 قهوه می‌تواند تاثیر داروهای ضدروان‌پریشی مانند لیتیوم و کلوزاپین را تضعیف کند اما اثرات و عوارض جانبی برخی داروها را نیز افزایش می‌دهد؛ مثل آسپرین، اپی‌نفرین (که برای درمان واکنش‌های آلرژیک جدی استفاده می‌شود)و آلبوترول(که برای مشکلات تنفسی همراه دستگاه استنشاقی مصرف می‌شود). همچنین می‌تواند جذب آهن را در بدن دشوار کند.

 آنتی‌هیستامین‌ها 

این دارو به رفع عطسه و آبریزش بینی ناشی از آلرژی کمک می‌کند اما برخی آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند داروهای فشارخون بالا را کم‌اثر کرده و ضربان قلب را افزایش دهند. اگر از داروهای فشارخون استفاده می‌کنید، در مورد راه‌های کنترل آلرژی با پزشک مشورت کنید.

 داروهای ضدصرع‌‌

 این داروها صرع را در افرادی که به آن مبتلا هستند، کنترل می‌کند اما داروهای تشنج می‌توانند تاثیر قرص‌های ضدبارداری را در جلوگیری از بارداری کاهش دهند و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ممکن است تاثیر داروهای دیگر را قوی‌تر کرده و عوارض جانبی جدی را ایجاد کند.

 ویتامین‌کا

 اگر از داروی وارفارین که برای درمان و جلوگیری از لختگی خون است، استفاده می‌کنید، از میزان مصرف ویتامین‌کا مطلع باشید چون می‌تواند رقیق‌کننده خون را کم اثر کرده و فرد را در معرض خطر جدی لختگی خون قرار دهد. کلم‌بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، جعفری و اسفناج از رایج‌ترین گیاهان سرشار از ویتامین‌کا هستند. سعی کنید هر روز به یک میزان از این سبزی‌ها بخورید تا سطح وارفارین خونتان ثابت بماند.

 جینسینگ 

این ماده می‌تواند اثرات وارفارین را نیز کاهش دهد. و اگر از داروهای رقیق‌کننده خون هپارین یا آسپرین و همچنین داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده می‌کنید، ممکن است خونریزی داخلی ایجاد کند. اگر از داروی مهارکننده‌ صرع استفاده می‌کنید، جینسینگ می‌تواند موجب سردرد، مشکلات خواب، بیش‌فعالی و مشکل عصبی شود.

 چای‌کوهی

 این گیاه که گاهی برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی استفاده می‌شود، یک درمان اثبات شده‌ای برای افسردگی یا بیماری دیگری نیست و می‌تواند موجب ترشح آنزیم‌های کبد شود (مواردی که واکنش‌های شیمیایی خاصی را در بدن تقویت می‌کند) که می‌تواند تاثیر برخی از داروها را تضعیف کند؛ ازجمله داروهای کلسترول مانند لوواستاتین، داروی اختلال نعوظ سیلدنافیل و دیگوکسین (لانوکسین) است که برای درمان برخی بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود.

 جینکوبیلوبا 

برخی از افراد از این گیاه برای درمان یا جلوگیری از فشارخون بالا، زوال عقل، وزوز گوش و سایر بیمار‌ی‌‌ها استفاده می‌کنند اما هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد این تاثیر را انجام داشته باشد همچنین می‌تواند اثر داروهای کنترل تشنج، از جمله کاربامازپین و والپروئیک اسید را تضعیف کند.

 طبق دستور مصرف کنید

تقریباًً حدود ۵۰ درصد داروها طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. مردم اغلب کمتر از مقدار موردنیاز خود دارو مصرف می‌کنند، گاهی مصرف می‌کنند یا بین دوزها زیاد فاصله می‌اندازند و همه این عوامل می‌تواند اثرات آن را تضعیف کند. اطمینان حاصل کنید که برنامه درمانی خود را خوب فهمیده‌اید و طبق توصیه پزشک عمل می‌کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبعWebMD