صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا پوست شما به شوینده لباسشویی حساسیت دارد؟‌

برای این‌که بدانیم چگونه آلرژی پوست نسبت به شوینده لباسشویی را تشخیص دهیم و چگونه با این مشکل مقابله کنیم، در ادامه این مطلب از راهنمایی‌های دکتر دندی انگلمان، متخصص پوست‌ومو کمک گرفته‌ایم. 


آیا شوینده لباسشویی باعث شکل‌گیری بثورات پوستی می‌شود؟ 


اگر در اولین روز تماس با لباس‌ها یا ملحفه‌هایی که تازه شسته شده‌اند، دچار خارش پوست یا ناراحتی‌های پوستی شدید، به احتمال زیاد این مشکل به ترکیبات موجود در شوینده لباسشویی (نرم‌کننده پارچه، خشک‌کننده پارچه و...) برمی‌گردد. 


دکتر انگلمان می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که پوست شما نسبت به بعضی از ترکیبات شیمیایی یا ترکیبات معطر موجود در شوینده لباسشویی، واکنش آلرژیک نشان دهد. به‌علاوه، ممکن است که عملکرد ماشین لباسشویی شما در مرحله آبکشی آن‌قدرها مطلوب نباشد و درنتیجه ذراتی از محصول شوینده را در لباس‌ها یا ملحفه‌ها باقی بگذارد». با این‌حال، راهکارهایی هم برای مقابله با این مشکل وجود دارند. 


چگونه با آلرژی نسبت به شوینده لباسشویی مقابله کنیم؟ 


اگر لباس‌ها یا ملحفه‌های شما به‌درستی آبکشی نمی‌شوند، پیشنهاد ما این است که عمل آبکشی را برای دومین بار به‌صورت جداگانه اجرا کنید تا مطمئن شوید که همه ذرات باقیمانده از محصولات شوینده به‌درستی از بافت لباس‌ها و ملحفه‌ها جدا شده‌اند. اگر بعد از این کار همچنان به تحریکات پوستی دچار شدید، ممکن است به درماتیت تماسی مبتلا شده باشید. درماتیت تماسی، نوعی از تحریکات پوستی است که در صورت تماس پوست با عوامل یا چیزهایی که نسبت به آنها آلرژی دارد، اتفاق می‌افتد. 


دکتر انگلمان می‌گوید برای این‌که احتمال ابتلا به درماتیت تماسی را کاهش دهید، همیشه از شوینده‌ها و نرم‌کننده‌هایی برای لباسشویی استفاده کنید که کاملا بدون رنگ‌ها و رایحه‌های افزودنی هستند. 


این متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «رایحه‌ها و رنگ‌ها در اغلب موارد باعث شکل‌گیری مشکلات پوستی می‌شوند، درحالی که بیشتر شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های مخصوص لباسشویی حاوی این ترکیبات هستند. حتی بعضی از محصولات شوینده لباسشویی که برای شستن لباس کودکان طراحی شده‌اند، همچنان حاوی همین ترکیبات هستند».


بنابراین، هنگام خرید شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های لباسشویی یا هر محصول دیگری که برای شستن لباس‌ها به‌کار می‌رود، حتما به درج شدن عباراتی مانند بدون رایحه (fragrance-free) و بدون رنگ (dye-free) روی محصول مورد نظرتان دقت کنید. به‌گفته دکتر انگلمان، یک راهکار دیگر برای پیشگیری از ابتلا به درماتیت تماسی این است که ابتدا یک شوینده مناسب و باکیفیت پیدا کنید که با پوست شما سازگاری داشته باشد و در ادامه همیشه از همان شوینده استفاده کنید. 


او در پایان می‌افزاید: «نباید هر بار یک محصول جدید را فقط به‌خاطر تخفیفش خریداری کنید. تغییر دادن دائمی شوینده لباس‌ها می‌تواند کار تشخیص مشکلات پوستی شما را هم سخت‌تر کند». 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: skincare


نکاتی در مورد لباسشویی برای افراد مبتلا به اگزما
آیا پرو کردن لباس در لباس‌فروشی‌ها ایمن است؟
برخی نکات درباره موارد بهداشتی و نظافتی وسایل خانگی