صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا ظهور ضایعات پوستی،‌ نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا است؟

پیش از این گفته می‌شد که سرفه، تب، کاهش اشتها و... از علائم این بیماری‌‌ هستند و حالا نوبت به ضایعه پوستی کهیر رسیده است. کارشناسان امر معتقدند که علائم کووید-19 در حال گسترش است. براساس اعلام اتحادیه متخصصان پوست و بیماری‌های مقاربتی، ضایعات پوستی در تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا دیده شده ‌است اما برای نتیجه‌گیری قطعی هنوز زود است و لازمه آن معاینه بیماران بیشتری ا‌ست.

متخصصان پوست بعد از مشاهده ضایعات پوستی کهیر در میان تعدادی از بیماران کرونایی، اعلام کردند که بعضی از نشانه‌های این بیماری، نشانه‌های پاراویروسی هستند به این معنا که برخلاف تب‌خال، هیچ ارتباطی به وجود نوعی ویروس در پوست ندارند بلکه دقیقاً زمانی بروز می‌کنند که فرد به یک بیماری ویروسی مبتلا شده باشد مثل «اریتم گرهی» (التهاب سلول‌های چربی زیر پوست) که از بیماری‌های التهابی پوست محسوب می‌شود.

در شهر لومباردی، مرکز شیوع کرونا در کشور ایتالیا، متخصصان پوست ۱۴۸ بیمار مبتلا به کرونا را بررسی کردند. در ۶۰ مورد، لکه‌های قرمز زیر پوست، از عوارض مصرف برخی داروها بودند، اما از بین ۸۸ نفر باقی‌مانده،‌ ۱۸ نفر گرفتار ضایعات و التهابات پوستی آشکاری شده ‌بودند.

علائم خفیف بیماری

اخیراً بیمارانی که از درد دست و پا شکایت داشته‌اند، با متخصصان پوست نیز تماس گرفته‌اند. پزشکان بعد از معاینه آن‌ها، علائم سرمازدگی کاذب و نیز لکه‌های قرمزی در سطح پوست آن‌ها مشاهده‌ کردند که اغلب با درد نیز همراه بودند.

متخصصان پوست فرانسوی معتقدند که در بیماری کووید-۱۹ بروز ضایعات پوستی در بیمار به ندرت اتفاق می‌افتد اما برای نتیجه‌گیری قطعی باید نمونه‌‌گیری‌های بیشتری انجام گیرد. در بیمارستآن‌های پاریس، قسمت اعظم بیمارانی که در پی ابتلا به ضایعات پوستی به بیمارستان مراجعه کرد‌ه‌اند، افرادی هستند که به نوع خفیف کووید-19 مبتلا شده‌اند که البته خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.


ترجمه: عفت عباسیان
منبع: leparisien.fr


احتمال ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به اگزما بیشتر است
جویدن ناخن می‌تواند سبب انتقال کروناویروس شود؟
آیا انتقال کروناویروس از راه پوست امکان‌پذیر است؟