صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
فواید سلامتی کره مغزها

واژه‌ احتیاط
 
حساسیت به موادغذایی ۵ تا ۱۰ درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بادام‌زمینی (که از حبوبات است، مانند لوبیا و نخودفرنگی) و دانه‌های درختی، مانند اسپند و بادام، محرک‌های مشترکی هستند. اگر حساسیت شدیدی دارید، حتی حساسیت به آجیل می‌تواند موجب تورم، استفراغ و اسهال شود. حتی می‌تواند گلو را ملتهب کرده و نفس کشیدن یا حرف زدن را دشوار کند. وضعیتی بسیار خطرناک و کشنده است که شوک آنافیلاکتی نامیده می‌شود. در صورت مشاهده این علائم با اورژانس تماس بگیرید.
 
 کنترل وزن
 
درست است که آجیل‌ها چربی بالایی دارند اما این بدان معنی نیست که باید از خوردن آنها اجتناب کرد. پروتئین و فیبر بالای آن موجب می‌شود تا احساس سیری و انرژی کنید و به کاهش کالری و کاهش وزن کمک می‌کند. آجیل‌ها به بدن ما کمک می‌کنند تا انرژی بیشتری بسوزانیم، حتی در زمان استراحت. اگر رژیم‌ دارید و آجیل مصرف می‌کنید، همین اتفاق خواهد افتاد، فقط زیاده‌روی نکنید.
 
 چربی خوب
 
بیشتر چربی موجود در آجیل‌ها اشباع نشده است، که برای ما بهتر از نوع چربی اشباع موجود در گوشت یا چربی‌های ترانس موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. روغن آجیل‌ها به ثبات قندخون و هورمون تنظیم‌کننده آن، انسولین،   کمک می‌کند.
 
بسته‌بندی موادمغذی
 
صرفاً پروتئین بالا، فیبر و چربی‌های مفید برای بدن ما مفید نیستند. آجیل‌ها همچنین حاوی موادمغذی بسیار دیگری مانند ویتامین ای، ب‌۶، اسید فولیک، نیاسین، منیزیم، روی، مس و پتاسیم هستند. فقط کافی است از روی برچسب آن، مواد تشکیل‌دهنده کره مغزها، بادام‌زمینی یا سایر محصولات را مشاهده کنید. برخی از آنها نمک، شکر، مواد نگهدارنده و چربی‌های ناسالم افزودنی دارند که بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، مضر خواهند بود.
 
 آنتی‌اکسیدان فراوان
 
این مواد شامل موادمعدنی مانند سلنیوم و منگنز، ویتامین‌های‌سی و ای و همچنین فلاونوئیدها، فنل‌ها، پلی‌فنول‌ها و سایر مواد هستند. آجیل‌ها موادی هستند که از سلول‌های بدن محافظت می‌کنند و حاوی بسیاری از این موادمغذی هستند. بخشی از دلیل آن این است که افرادی که از دانه‌ها و مغزهای بیشتری استفاده می‌کنند، قلب سالم‌تری دارند؛ حتی به محافظت از بدن در برابر سرطان روده‌بزرگ نیز کمک می‌کند و کلسترول ‌خون را کنترل می‌کند.
 
کلسترول بالای خون می‌تواند رگ ها را سفت کند و منجر به سکته مغزی و بیماری‌های‌قلبی شود. به نظر می‌رسد وقتی مصرف بادام، گردو و سایر مغزهای درختی خیلی زیاد شود، کلسترول خون را پایین می‌‌آورد. بدن ما بیشترین میزان کلسترول را تولید می‌کند اما مقداری از آن را از غذایی که می‌خوریم، دریافت می‌کنیم. خوشبختانه آجیل‌ها بسیار کم‌ضرر هستند یا اصلاً ضرری ندارند.
 
 کنترل و پیشگیری از دیابت نوع۲
 
دلیل این امر تا حدی این است که به کنترل اضافه‌وزن و همچنین مقدار قند(گلوکز) و چربی‌(لیپیدها) بالای خون کمک کرده و منجر به بیماری می‌شود، همچنین ممکن است دیواره رگ‌های خونی(اندوتلیوم)را مرتجع و سالم نگه دارند و از مشکلات قلبی مرتبط با دیابت جلوگیری ‌کنند.
 
 بیماری‌های قلبی
 
به این بیماری، بیماری قلبی-عروقی نیز گفته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی سفت می‌شود (پزشک این بیماری را آترواسکلروز می‌نامد). این عارضه می‌تواند قلب را تضعیف کرده و منجر به نارسایی قلبی شود. همچنین می‌تواند موجب سکته، حمله قلبی یا ضربان نامنظم قلب (بیماری به نام آریتمی)شود. افرادی که بیشتر از آجیل‌ها یا کره‌ی تهیه شده از آجیل‌ها استفاده می‌‌کنند، کمتر دچار این عوارض می‌شوند. به نظر می‌رسد که حدود ۲۸ گرم یا۲ قاشق غذاخوری، دو بار در هفته برای کمک به بدن کافی باشد.
 
 منیزیم
 
این ماده‌معدنی برای اعصاب، عضلات، استخوان‌ها، قندخون، فشارخون و حتی برای مواد ژنتیکی یا دی.ان.ای مفید هستند. اگر مانند بسیاری از آمریکایی‌ها باشید، ممکن است به اندازه کافی منیزیم جذب نکنید. آجیل‌هایی مانند بادام هندی، بادام و بادام‌زمینی و کره تهیه شده از آنها مقدار زیادی منیزیم دارند.
 
 کره بادام
 
این نوع کره، یکی از رایج‌ترین انواع کره بعد از کره بادام‌زمینی است و منبع بسیار خوب ویتامین ‌ب۷ است که بیوتین نیز نامیده می‌شود. این ماده‌مغذی برای کمک به بدن در پردازش چربی، قند و پروتئین مصرفی بسیار حیاتی است. همچنین به حفظ قندخون و سلامت پوست کمک می‌کند.
 
 کره‌ی آجیل برزیلی
 
این آجیل‌ها منبع عالی سلنیوم هستند که غده تیروئید را فعال نگه می‌دارند، به بدن نیز کمک می‌کند تا مواد ژنتیکی را (DNA) بسازد و سیستم ایمنی بدن را تقویت ‌کند. همچنین به نظر می‌رسد از سلول‌ها در برابر ذرات آسیب‌رسان به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. و افرادی که سلنیوم کمتری دارند ممکن است به انواع خاصی از سرطان مبتلا شوند.
 
 کره بادام‌هندی
 
این دانه به اصطلاح آجیل نیست، بلکه دانه نوعی سیب است. این میوه در مناطق ساحلی برزیل رشد می‌کند و یک خوراکی بسیار خوشمزه است. خواه آن را مغز یا دانه بنامید، منبع غنی مس است که بدن ما برای تغذیه بافت‌ها و خون و تولید انرژی به آن نیاز دارد. همچنین ممکن است دارای خواص آنتی‌اکسیدانی باشد که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند.
 
 کره گردو
 
گردو یکی از بهترین منابع غیر حیوانی اسیدهای چرب امگا۳ برای سلامت قلب است. به طور ویژه، گردو نوعی اسید آلفالینولنیک(ALA)را فراهم می‌سازد که مانند عنصری سازنده برای انواع دیگر امگا۳ عمل می‌کند. پیدا کردن کره در فروشگاه‌ها همیشه آسان نیست اما می‌توانید برای تهیه کره گردو، یک مقدار گردو را در داخل دستگاه غذاساز و در خانه آماده کنید.
 
 چگونه از کپک زدن آجیل‌ها، جلوگیری کنیم
 
آجیل‌ها گاهی کپک می‌زنند و این کپک به کره‌‌ای که از آن درست می کنند نیز منتقل می‌شود. ماده‌ای آفلاتوکسین تولید می‌کند که می‌تواند یکی از علت‌های سرطان کبد باشد اما سازمان نظارت بر غذا و دارو، قوانین و آزمایشاتی دارد که از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند و درواقع بیشتر در مناطق گرم و مرطوب و در خارج از ایالات متحده مشکلی است اما اگر می‌خواهید کره‌ مغزها را تهیه کنید، مغزها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و از هر نوع کپک، رطوبت یا تغییر رنگ جلوگیری کنید. نگه‌داشتن آجیل‌ها در فریزر نیز می‌تواند به جلوگیری از فساد کمک کند.
 
مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع WebMD