صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مصرف غلات سبوس‌دار خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد!

 براساس مطالعات اخیر که نتایج آن در نشریه Journal of Nutrition منتشر شد، بزرگسالانی که در رژیم غذایی روزانه شان حداقل 3 سهم غلات سبوس‌دار مصرف می‌کنند با خطر کمتر ابتلا به چاقی شکمی و افزایش قند و فشار خون مواجه هستند.


هر سهم غلات سبوس‌دار شامل 1/3 لیوان برنج قهوه‌ای، 1/2 لیوان بلغور، ذرت، انواع رشته و ماکارونی یا 30 گرم نان سبوس‌دار است. هدف از این مطالعه، تاثیر طولانی‌مدت غلات سبوس‌دار و سفید بر 5 فاکتور خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی؛ چاقی شکمی، فشار خون، قند خون، تری‌گلیسرید و کلسترول بود و وضعیت 3100  نفر با سن متوسط 55 سال بررسی شد. طی 18 سال و هر 4 سال یکبار، محققان این فاکتورهای خطر را نسبت به مقدار توصیه‌ شده مصرف غلات سبو‌س‌دار مقایسه کردند. نتایج حاکی از آن بود که کاهش مصرف غلات سفید و جایگزینی با غلات سبوس‌دار منجر به افزایش کمتر چاقی شکمی، کاهش سطح تری‌گلیسرید همچنین کنترل قند و فشار خون در هر دوره چهار ساله می‌شود.

 

در کل، مزیت غلات سبوس‌دار بر غلات سفید، مقدار فیبرهای غذایی است که تاثیر سیرکنندگی دارند و مانع از افزایش قند خون می‌شوند. همچنین، منبع غنی از منیزیم، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در کاهش فشار خون نقش دارند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: pourquoidocteur.fr

بهترین زمان صرف میوه کدام است؟ 

عادت به خوردن خوراکی های فراوری شده خط ابتلا به کرون را افزایش می دهد!​​​
فواید مصرف کره مغزها در وعده صبحانه​​​