صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چای به تامین آب بدن کمک می‌کند؟

نوشیدن روزانه 5/1 لیتر آب یکی از توصیه‌های همیشگی متخصصان تغذیه برای حفظ سلامت و تناسب اندام است. هنگام تهیه چای مسلما از مقدار زیادی آب استفاده می‌شود که تصور به تامین رطوبت مورد نیاز بدن را ایجاد می‌کند. اما چای نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد زیرا حاوی کافئین و تیین است که این ترکیبات موجب دفع آب بدن می‌شوند. 

 

چای سیاه؛ دیورتیک‌تر از چای سبز

کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار تاثیر محرک دارد که سطح هوشیاری را افزایش و احساس خستگی را تسکین می‌دهد. البته این ماده بر کلیه‌ها نیز اثر می‌گذارد و موجب دفع بیشتر ادرار می‌شود که مسلما در ‌صورت جبران ‌نشدن با آب و دیگر مایعات، بدن دچار کاهش رطوبت خواهد بود. چای سیاه و آنچه به‌عنوان چای اولونگ شناخته‌ می‌شود بیشترین مقدار کافئین را دارد. چای سبز و سفید از این نظر حاوی مقدار کمتری هستند. به‌طور کلی، هر فنجان چای سیاه 120 میلی‌گرم و هر فنجان چای سبز حدود 35 میلی‌گرم کافئین دارد و هرچه مدت زمان دم‌ کشیدن چای بیشتر باشد نیز مقدار کافئین افزایش پیدا می کند.

 

دمنوش‌ گیاهی بنوشید!

در صورت تمایل به نوشیدنی‌های گرم و تامین آب بدن، دمنوش‌های گیاهی می‌توانند جایگزین بهتری باشند. البته باید هنگام خرید دقت کرد که کاملا طبیعی بوده، حاوی کافئین اضافی و انرژی‌زا نباشند. در این میان، دمنوش بابونه، نعناع و زنجبیل نوشیدنی‌های مناسبی در این زمینه هستند. البته برای تامین آب مورد نیاز بدن باید به نوشیدن مقدار کافی آب معمولی و تغذیه سالم نیز دقت داشت.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

به نوشیدنی‌های تابستانی عسل اضافه کنید! 

مصرف کلم را در دوران کرونا افزایش دهید​​​
در روزهای گرم، فیبر کافی دریافت کنید!​​​