صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آب کافی بنوشید تا کرونا نگیرید!

تحقیقات فراوانی در ماه‌های اخیر ثابت کرده‌اند که هرچه میزان مصرف آب در روزهای گرم سال کمتر باشد، سیستم ایمنی بدن هم ضعیف‌تر عمل خواهد کرد و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند کووید-19 افزایش خواهد یافت. از این رو، توصیه می‌شود که در روزهای گرم سال، بیشتر آب بنوشید و نوشیدن حداقل 6  لیوان آب ساده در طول روز را پشت گوش نیندازید. 

 

از کجا بفهمیم که بدن‌مان کم‌آب شده است؟

اگر علائم کم‌آبی بدن را بشناسید، می‌توانید نسبت به این مشکل هوشیارتر باشید و جلوی آن را به‌موقع بگیرید. از شایع‌ترین نشانه‌های کم‌آب شدن بدن می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ احساس تشنگی مداوم، خشک و چسبنده شدن بخش‌های داخلی دهان، تغییر رنگ ادرار به‌سمت زرد تیره، عدم احساس نیاز به ادرار کردن (اگر بدن دچار کم‌آبی نباشد، شما باید هر یک ساعت یک مرتبه نیاز به ادرار کردن را حس کنید)، خشکی پوست، سردرد و گرفتگی‌های عضلانی. اگر بدن شما در معرض کم‌آبی شدید قرار بگیرد، ممکن است با این علائم هم مواجه بشوید؛ خشکی و پوسته‌شدن شدید پوست، عدم احساس نیاز به ادرار کردن برای بیشتر از نصف روز، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، نفس‌نفس زدن، گود رفتن چشم‌ها، بی‌خوابی، کاهش شدید انرژی و غش کردن!

 

از مهم‌ترین نشانه‌های کم‌آبی بدن نوزادان هم می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ خشکی دهان و زبان، گریه کردن بدون اشک، خشک بودن پوشک نوزاد برای بیشتر از 3 ساعت، گود رفتن چشم‌ها یا گونه‌ها، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری بیش از حد.

 

چه کسانی بیشتر در معرض کم‌آبی بدن قرار دارند؟

در میان افراد مختلف در گروه‌های سنی متفاوت، برخی از آنها بیشتر از دیگران در معرض کم‌آب شدن بدن و عوارض ناشی از آن قرار دارند. این افراد شامل گروه‌های زیر می‌شوند: 

 

کودکان و خردسالان: معمولا کودکان و خردسالان به‌دلیل بازیگوشی و حواس‌پرتی، توجه چندانی به حس تشنگی خود ندارند. از طرف دیگر، این گروه سنی بیشتر از سایر افراد جامعه با مشکلاتی مانند اسهال و تب کردن مواجه هستند. به‌همین دلیل هم ابتلا به کم‌آبی در میان کودکان و خردسالان، بسیار شایع است. از این رو، به تمامی والدین توصیه می‌شود که حتما حواس‌شان باشد که فرزند آنها در هر ساعت، حداقل یک لیوان کامل آب بنوشد. 

 

سالمندان: سالمندان هم به‌دلیل مصرف داروهای مختلف و اختلال حواس ناشی از افزایش سن، توجه چندانی به حس تشنگی یا گرسنگی خود ندارند. به‌همین خاطر هم ضروری است که همیشه یک بطری آب نزدیک دست آنها بگذارید تا نوشیدن آب کافی در طول روز را فراموش نکنند. کم‌آب شدن بدن سالمندان می‌تواند خطر افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی را در آنها بالا ببرد. 

 

افرادی که در فضای باز کار می‌کنند: تمام افرادی که کار فیزیکی سنگین در طول روز انجام می‌دهند یا مجبور هستند که در روزهای گرم سال در فضای باز کار کنند هم به‌شدت در معرض کم‌آب شدن بدن قرار دارند. بهتر است این افراد هم همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشند تا در معرض کم‌آبی و عوارض ناشی از آن قرار نگیرند. 

 

چطور جلوی کم‌آب شدن بدن را بگیریم؟

زمانی که بدن ما کم‌آب می‌شود، مشکلاتی مانند تضعیف عملکرد سیستم دفاعی، یبوست، تحریک‌پذیری عصبی (مانند خشم و عصبانیت‌های ناگهانی)، خستگی مزمن، کاهش تمرکز و افت شدید انرژی به سراغ‌مان می‌آید. اگر بخواهیم جلوی این اتفاق را بگیریم، باید حداقل روزی 6 لیوان آب بنوشیم. در کنار نوشیدن آب ساده، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه را هم فراموش نکنیم. بد نیست که روزانه 2 لیوان هم آب طعم‌دار طبیعی مصرف کنیم. برای تهیه آب طعم‌دار می‌توانید چند قطره لیموترش را داخل آب بچکانید یا کمی میوه فصل خرد شده داخل لیوان آب بریزید. این کار به افزایش دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند. 

 

ندا احمدلو

منبع: webmd

ضرورت استفاده از گردو در غذاهای تابستانی

تست کره بادام‌زمینی و موز؛ عصرانه‌ای مناسب برای کودکان​​​
در هر فصل از میوه‌های همان فصل استفاده کنید!​​​