صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
7 علامت ضربه مغزی که هرگز نباید نادیده بگیرید

از دست دادن هوشیاری


اگرچه از دست دادن هوشیاری در هر مورد از ضربه مغزی اتفاق نمی‌افتد، اما اگر کسی هوشیاری خود را از دست بدهد باید خیلی سریع به هوش بیاید. اپیزودی که بیش از دو دقیقه طول بکشد به خصوص نگران‌کننده است. اگر فرد از خواب بیدار نشد سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.


مشکل در هوشیار ماندن


اگر فردی که از ناحیه سر آسیب دیده است حداقل ظرف 30 دقیقه پس از ضربه توجه کامل نداشته باشد، این یک نگرانی است. فرد را از نظر علائم گیجی، فراموشی در اطراف واقعه آسیب‌زا و تاخیر در پاسخ به سوالات کنترل کنید.


خونریزی از گوش


اگر مطمئن نیستید که آسیب مستقیم به گوش وارد شده است، بررسی کنید: چکه خون از گوش می‌تواند شکستگی جمجمه را نشان دهد که به رگ خونی یا حتی پوشش داخلی مغز آسیب زده است.


سردرد منتشر (سرتاسری)


آیا درد فراتر از ناحیه آسیب دیده است؟ درد شدیدی که عمیق است و در سر پخش می‌شود و با گذشت زمان بهتر نمی‌شود، می‌تواند نشانه آسیب باشد. 


تا زمانی که فرد توسط یک متخصص کاملاً بررسی نشده باشد، باید از مصرف برخی داروها خودداری کند. به عنوان مثال، آسپرین می‌تواند خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد. یک داروی ضد‌التهاب غیر‌استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن نیز ممکن است خطر را کمی افزایش دهد. 


مایعات غیرمعمول


مایعی که از سوراخ‌های بینی یا گوش جریان دارد، به خصوص اگر کاملاً واضح باشد، می‌تواند از پارگی در لایه اطراف مغز باشد که مایع مغزی نخاعی را در خود نگه می‌دارد. توجه داشته باشید که مایع معمولاً طعم شور نیز دارد.


تشنج


تشنج پس از ضربه به سر می‌تواند نشانه‌ای از آسیب جدی مغزی باشد، اما ممکن است بلافاصله پس از ضربه ایجاد نشود. 


اتساع نامنظم مردمک چشم


اگر مردمک چشم طبیعی است، به این معنی نیست که از ناحیه سر آسیب جدی ندارید. اما اگر آنها به وضوح نابرابر باشند یا به طور یکسان در نور منقبض نشوند، این می‌تواند نشانه افزایش فشار بر مغز باشد و این شرایط نیاز به توجه فوری دارد. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com