صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
بیماری‌هایی که می‌توانید با گزش پشه به آنها مبتلا شوید

از جمله بیماری‌های منتقل‌شونده بوسیله پشه می‌توان به این موارد اشاره کرد:


زیکا


ویروس زیکا با میکروسفالی مرتبط است، نقص مادرزادی که در آن سر نوزاد کوچکتر از حد طبیعی است. ویروس با گزش پشه های Aedes aegypti منتقل می شود.


یک ویروس زیکا وجود دارد که فقط یکبار می‌توانید آن را بگیرید. این بدان معناست که افرادی که قبلاً توسط پشه های آلوده Aedes گزش خورده‌اند، مصونیت دارند و گسترش آن را محدود می‌کند.


نیل غربی


خبر خوب این است که 80 درصد مبتلایان علامت ندارند یا علائم کمی دارند. اگر آنها متوجه عفونت شوند، علائم شبیه آنفولانزا (تب، سردرد، بدن درد) است. بدن معمولاً بدون درمان با خود ویروس مبارزه می‌کند. برای تعداد کمی بدشانس، نیل غربی می‌تواند زندگی را تهدید کند، زیرا ویروس می‌تواند باعث انسفالیت و مننژیت شود.


دنگی


چهار نوع ویروس دنگی وجود دارد، بنابراین یک بار ابتلا به آن در برابر عفونت‌های آینده محافظت نمی‌کند. درحالیکه همان گونه پشه‌ای که ناقل زیکا است، دنگی را نیز منتشر می‌کند.


این بیماری علت اصلی مرگ‌و‌میر در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است و 2.5 میلیارد نفر در آسیا، آفریقا و کارائیب در معرض خطر بیماری دنگی هستند. هیچ واکسنی برای جلوگیری از ویروس وجود ندارد. 


چیکونگونیا


این ویروس- همچنین از پشه Aedes aegypti  منتقل می‌شود- باعث ایجاد تب ناگهانی، سردرد و دردهای مفصلی می‌شود که می‌تواند سالها ادامه یابد. متاسفانه، نمی‌توانید از چیکونگونیا، که بیشتر در آفریقا و آسیا یافت می‌شود، پیشگیری یا آن را درمان کنید. محافظت از خود در برابر گزش بهترین اقدام است.


انسفالیت سنت لوئیس (SLEV)


این ویروس نسبتاً نادر باعث ایجاد مننژیت یا انسفالیت به طور متوسط در هفت نفر در سال می‌شود. انسفالیت التهاب مغز است و افراد مسن بیشترین خطر ابتلا به عوارض را دارند. کمتر از 1 درصد از افرادی که به ویروس مبتلا می‌شوند، علائمی نشان می‌دهند که اکثریت قریب به اتفاق افراد تشخیص داده نمی‌شوند. 


میزان مرگ‌ومیر در افرادی که علائمی نشان می‌دهند و مبتلا به عفونت تشخیص داده می‌شوند حدود 5 تا 15 درصد است.


مالاریا


 چهل درصد از جمعیت جهان در معرض خطر مالاریا هستند. بیشتر موارد در آفریقا مشاهده می‌شود. علائم مالاریا شامل تب شدید و لرز شدید است.


تب زرد


بیماری مشخص شده با تب، سردرد، درد عضلانی، استفراغ و در برخی موارد زردی است. واکسنی برای جلوگیری از بیماری وجود دارد و یک دوز باعث محافظت از زندگی می‌شود. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com