صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چه درمانی برای بهبود لکه‌های پوستی ناشی از پیری مناسب است؟

در اینجا نحوه یافتن مناسب‌ترین روش درمانی برای کاهش لکه‌های پوستی ارائه شده است. 

 

لکه‌های پوستی غالباً در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب ایجاد می‌شود. با این حال، هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراءبنفش و آلودگی قرار می‌گیرد، رادیکال‌های آزاد به آن حمله‌ور می‌شوند به‌طوری ‌که در ادامه، سلول‌ها اکسید و چین‌وچروک‌ها و نیز لکه‌های پوستی پدیدار می‌شوند.

 

مراقبت‌های پوستی ضدلک که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامینC و E، پلی‌فنول‌ها، رسوراترول و عصاره توت هستند، با این استرس اکسیداتیو مقابله می‌کنند، عملکرد رادیکال‌های آزاد را محدود و درنهایت از بروز لکه‌ها جلوگیری می‌کنند. 

 

لازم به توضیح است که رزوراترول یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، از بدن در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌نماید. رزوراترول در انگور قرمز، بلوبری، کشمش، مویز، توت سفید و بادام‌زمینی یافت می‌شود.

 

انواع لکه‌های پوستی

 

 

 

 

ویتامین C و جلوگیری از شکل‌گیری لکه‌های پوستی

 

برای جلوگیری از تشکیل لکه‌ها، لازم است که قبل از هر چیز، از شکل‌گیری مکانیزم‌هایی که باعث افزایش ملانین در سطح پوست می‌شوند، جلوگیری کنیم چراکه این ملانین‌ها هستند که مسئول رنگدانه‌سازی و همچنین بروز لکه‌های پوستی به شمار می‌روند. 

 

برای این منظور لازم است آنزیم تیروزیناز مورد هدف قرار گیرد. این آنزیم که در ساخت ملانین نقش دارد، گاهی اوقات می‌تواند بیش از حد پیش‌روی کند و ملانین را به شکلی آنارشیک و غیرعادی تولید سازد.

 

ویتامینC و عصاره توت سفید علاوه بر این‌که آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی محسوب می‌شوند، توانایی مهار پدیده فوق را دارا هستند.

 

اسیدهای میوه و کاهش لکه‌های پوستی

 

بی‌شک اولین درخواست هر بانو، کاهش شدت لکه‌هایی است که قبلاً در سطح پوست ظاهر شده‌اند. هیچ درمان زیبایی نمی‌تواند باعث از بین رفتن کامل آنها شود، اما برخی از این درمان‌ها می‌توانند از شدت و کنتراست بین لکه‌ها و پوست اطراف آن بکاهند. برای این منظور، اسیدهای میوه امکان یک لایه‌برداری ملایم را فراهم می‌سازند به‌طوری ‌که در ادامه، سلول‌های مسوولِ تولید ملانین از بین می‌روند.

 

عصاره شیرین‌بیان و جلوگیری از التهابات پوستی

 

برخی از لکه‌ها منشا التهابی دارند و برخی از آنها نتیجه مستقیم شکل‌گیری یک پدیده التهابی هستند، مثل (جوشگاه‌های مرتبط با آکنه، گزش یا جراحات دیگر پوستی). بنابراین اکثر درمان‌ها حاوی یک ماده فعال برای آرام کردن این مکانیسم‌ها هستند: دکسپانتنول، نیاسینامید (ویتامینB3) یا عصاره شیرین‌بیان (انوکسولون یا اسید گلیسیرتیینیک) و اخیراً، اسید ترانکسامیک.

 

طریقه مصرف

 

برای مشاهده نتایج واقعی، وقتی از مراقبت‌های پوستی ضد‌لک استفاده می‌کنید، باید صبور و باپشتکار باشید: فراموش نکنید که با یک هفته استعمال این مواد به نتیجه‌ دلخواه نخواهید رسید؛ به عنوان مثال برای روشن شدن یک درجه‌ای پوست،‌ لازم است حداقل سه ماه از آنها استفاده نمایید. درمان خود را با مصرف یک ضد‌آفتاب مناسب،‌ تکمیل کنید چون خورشید اولین مسئول شکل‌گیری لکه‌های پوستی محسوب می‌شود.

 

در پایان فراموش نکنید که لکه‌ها ممکن است از هر فرصتی برای شکل‌گیری دوباره استفاده کنند بنابراین مراقبت‌های پوستی را نادیده نگیرید. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: topsante.com


آلودگی هوا و لکه‌های تیره پوستی
راهنمای مراقبت‌های ضدپیری پوست برای مبتدی‌ها
چگونه بهترین بالم لب دارای SPF را انتخاب کنیم؟