صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
با چند اقدام ساده سالم‌تر بمانیم

ایمن ماندن

 از هر ۵ آمریکایی، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می‌شود. صبح‌ها قبل از خروج از خانه، برای تقویت بهتر سلامتی، کرم ضدآفتاب بزنید و این خطر را کاهش دهید. یک کرم ضدآفتاب را در دستشویی نزدیک برس مویتان بگذارید یا کنار سوویچ ماشین بگذارید تا در خاطرتان بماند.
کرم ضدآفتابی را انتخاب کنید که بین اس.پی.اف۳۰ و۵۰ باشد. همچنین "طیف گسترده‌ای" داشته باشد و از اشعه‌ماوراءبنفش محافظت کند. و از همه مهمتر، ضدآفتابی را بخرید که دوست دارید. اگر به بو یا جنس آن اهمیت نمی‌دهید، بدون رایحه‌ی آن را انتخاب کنید.
در صورت مردد بودن، رنگی آن را انتخاب کنید. 

ترکیبی غذا بخورید

هرچه بشقاب غذایتان رنگارنگ‌تر باشد، احتمال وجود آن از میوه و سبزیجات بیشتر است. "خوردن ترکیبی از آنها روشی آسان برای  دریافت ویتامین‌ها، موادمعدنی و فیبرهای مورد نیاز برای سلامت قلب و موجب کاهش فشارخون است. آیا نمی‌توانید برای ناهار یا شام خود غذایی را در نظر بگیرید؟ به دنبال خوراکی سبز رنگ بروید. هوس تنقلات می‌کنید؟ یک خوراکی قرمز رنگ. به طور روزانه حدوداً ۴.۵ فنجان میوه و سبزیجات دریافت کنید، بنابراین خوراکی رنگی مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و بشقابتان را از آن پر کنید.

انرژی‌تان را بر روی ترک یک عادت بد متمرکز کنید. 

بعضی اوقات صرفاً یک تغییر می‌تواند تاثیر زیادی بر روی سلامتی داشته باشد. سیگار کشیدن مثال بی‌نظیری است: صرفاً ۲۴ ساعت سیگار نکشیدن موجب می‌شود تا اثرات خوبی را در بدن داشته باشد. پس از چند هفته، ریه‌ها بهتر کار می‌کند و احتمال حمله قلبی کاهش می‌یابد و یک سال بعد احتمال بیماری قلبی کاملاً به نصف خواهد رسید.
نکته اصلی این است که بیش از حد به چیزی عادت نکنید. با یک عادت ناسالم مقابله کنید و مصرف آن را محدود کنید. موفقیت کنترل مصرف آن را بچشید، سپس عادت مضر بعدی‌تان را برگزینید.

هرگاه نمی‌توانید عادت بدی را حذف کنید، عادت خوبی را اضافه کنید.

 اگر فکر خوردن بوقلمون سرد با غذاهای سرخ شده یا کاهش مصرف قند آزارتان می‌دهد، یک خوردنی دیگر را امتحان کنید. موارد مورد علاقه‌تان را حذف کنید و موارد سالم را اضافه کنید. به عنوان مثال به جای بستنی از میوه‌های تازه و آجیل خام استفاده کنید یا مقداری سبزیجات روی پیتزا بریزید.

تمرینات خود را به زمان‌های کوچکتر تقسیم کنید.

 اگر برنامه زندگی‌تان آنچنان زیاد است که حتی انجام یک تمرین نیم ساعته نیز برایتان غیرممکن است، به جای آن در زمان‌های کمتری در طول روز تمرین کنید. مهم این است که در کل ۳۰ دقیقه روزانه برای آن وقت بگذارید. صبح ۱۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید، ۱۰ دقیقه تمرین و ۱۰ دقیقه حرکات ورزشی برای کاهش وزن در پایان روز.

نخ دندان بکشید. 

برای مسواک زدن روزانه باید وقت بگذارید، بنابراین ۲ دقیقه دیگر به خاطر سلامتی‌تان به آن اضافه کنید. بهداشت مناسب دهان و دندان را تا حد زیادی رعایت کنید. تمیز کردن منظم بین دندان‌ها به جلوگیری از کرم‌خوردگی و تجمع جرم‌ها کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد. به علاوه، سلامت کم دهان و دندان ممکن است منجر به بیماری‌های جدی تر در سایر نقاط بدن شود. اگر نخ دندان طبیعی این تاثیر را ندارد، از دندانپزشک در مورد انتخاب نخ دندان، پلاک پاک‌کن چوبی یا مسواک‌های کوچکی که بین دندان قرار می‌گیرد، سوال کنید و خودتان را به خاطر سهل‌انگاری در انجام این کار به دردسر نیاندازید. انجام هر کار کوچکی مفید خواهد بود.

آرامش را در اولویت کارها قرار دهید. 

مواردی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، کاهش تنش و شل کردن عضلات، یوگا و تصویرسازی می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد، فشار خون را پایین بیاورد، ضربان قلب و تنفس را کند کند، به هضم غذا کمک کند تا خواب بهتری داشته باشید. روی تلفن خود یک ساعت مشخصی را تنظیم کنید تا هر چند ساعت یکبار مکث کنید و دوباره شروع به کار کنید حتی اگر صرفاً ۵ دقیقه به طول بیانجامد.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD