صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
زعفران و اهمیت حضور آن در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی

در این مقاله بر آن هستیم تا شما را با کاربردها و مزایای این گل در دنیای لوازم آرایشی بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید. 

در دنیای آشپزی، زعفران به دلیل کمیاب و گران بودن بسیار معروف است. این ادویه معروف، مکمل غذاهای هندی است و طعمی فوق‌العاده و خاص به غذاها می‌بخشد. زعفران ادویه‌ای است مشتق شده از crocus، گیاهی که نام گیاه‌شناسی آن Crocus sativus است. 

 

این گیاه هم‌اکنون در بسیاری از کشورها و به‌ویژه در فرانسه کشت می‌شود. هزاران سال است که زعفران نه‌تنها برای پخت‌وپز، بلکه به عنوان گیاهی رنگی یا دارویی نیز استفاده می‌شود.

 

زعفران، گلی حساس و آسیب‌پذیر

 

در دوران باستان از زعفران به عنوان مسکن درد استفاده می‌کردند چون خاصیتی ضددرد دارد. این گیاه در لوازم آرایشی نیز پر از مزایا است به‌طوری‌که گل‌برگ‌های آن در حفظ سلامت پوست معجزه می‌کند.

 

گل زعفران بسیار شکننده است و معمولاً در ماه‌های سپتامبر و اکتبر گل می‌دهد. خوزه گینستارJosé Ginestar که یک دکتر داروساز است، می‌گوید: «این محصول باید در اوایل صبح، درست پس از تبخیر شبنم و قبل از باز شدن و شکوفایی کامل گل زعفران برداشت شود. در این ساعت روز، گل زعفران غنی از آنتی‌اکسیدان است. اگر گل خیلی باز و شکوفا شود، خاصیت خود را از دست می‌دهد.»

 

خوزه گینستار در ادامه توضیح می‌دهد: «کشت زعفران درخاک ارگانیک که تهی از فلزات سنگین و سموم دفع آفات است انجام می‌گیرد و به همین دلیل از هر جهت سالم است.»

 

زعفران و تسکین پوست


گل‌برگ‌های زعفران، غنی از پلی‌فنول، قندها و فلاونوئیدها و دارای خواص تسکین‌دهنده هستند. آنها همچنین‌ در تسکین و ترمیم پوست خشک یا تحریک‌شده نیز بسیار موثرند. گل زعفران معمولاً در درمان‌های مربوط به پوست‌ حساس و آسیب‌پذیر گنجانده می‌شود و در این قسم درمان‌های ترمیمی، نقشی مهم ایفا می‌کند. 

 

زعفران و نقش آن در بازسازی و احیای پوست


زعفرانیک آنتی‌اکسیدان بی‌نظیر محسوب می‌شود و به همین دلیل خواص ضدپیری چشمگیری دارد. این گیاه برای مبارزه با التهاب‌های پوستی و همین‌طور پیری پوست که از این التهاب‌ها ناشی می‌شود، بسیار موثر است.

 

گیاه زعفران سرشار از سافرانال و کروسین است که با تحریک کلاژن و تقویت استحکام آن باعث بازسازی پوست می‌شود و دقیقاً به همین دلیل است که اغلب در مواد اولیه فرآورده‌های ضدپیری پوست حضور دارد.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: topsante.com 


خواص معجزه‌آسای اسپیرولین یا جلبک آبی در حیطه زیبایی
بهترین خوراکی‌های ضدپیری
یوگای صورت راهی برای مبارزه با پیری پوست