صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
فواصل زمانی برای لایه‌برداری پوست صورت

درحالی که لایه‌برداری با مزایای گوناگونی برای پوست همراه است، متخصصان پوست‌ومو می‌گویند که زیاده‌روی در این کار حتی با آسیب‌های پوستی همراه می‌شود. بنابراین شاید مهم‌ترین سوال درباره لایه‌برداری پوست این باشد: هرچند وقت یک‌بار باید لایه‌برداری را برای پوست انجام دهیم؟ دکتر دندی انگلمان (متخصص پوست‌ومو) به این سوال پاسخ می‌دهد. 


زیاده‌روی در لایه‌برداری چه پیامدهایی برای پوست دارد؟


به‌گفته دکتر انگلمان، تشخیص این‌که آیا در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی می‌کنید یا نه واقعا کار سختی نیست. چنین کاری از یک‌سو باعث تشدید مشکلات پوستی ازپیش موجود می‌شود و از دیگرسو سد دفاعی طبیعی پوست را ضعیف می‌کند. نتیجه این وضعیت هم التهابات پوستی و علائمی مانند قرمزی پوست خواهد بود که در افراد مبتلا به روزاسه حالت شدیدتری به خود می‌گیرد. 


در مواردی هم حتی این التهابات پوستی به هایپرپیگمنتاسیون منتهی می‌شوند. در کنار این نشانه‌های پوستی آشکار، تضعیف سد دفاعی پوست می‌تواند باعث حساسیت بیش از حد پوست و انسداد روزنه‌های پوستی شود. تداوم این وضعیت هم گاهی اوقات به شکل‌گیری جوش‌های پوستی منجر خواهد شد. 


این متخصص پوست‌ومو تاکید می‌کند که پس از لایه‌برداری حتما از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید تا هم رطوبت مورد نیاز پوست را به آن بازگردانید و هم التهابات پوستی را تسکین دهید. ضمنا بهتر است که از فرمولاسیون‌های حاوی ترکیبات سرامیدی استفاده کنید تا به نتیجه بهتری برسید. 


فواصل زمانی برای لایه‌برداری پوست را چطور تنظیم کنیم؟


به‌گفته دکتر انگلمان، هیچ دستورالعمل مشخص و ثابتی را نمی‌توانیم برای فواصل زمانی لایه‌برداری به افراد مختلف پیشنهاد کنیم. پوست بعضی از افراد فقط یک‌بار در هفته می‌تواند لایه‌برداری را تحمل کند، درحالی که پوست بعضی افراد اتفاقا با تعداد دفعات لایه‌برداری بیشتر به حالت و کیفیت بهتری می‌رسد. برای این‌که بتوانید فواصل زمانی برای لایه‌برداری پوست خودتان را بهتر انتخاب کنید، باید به عوامل مختلفی مانند نوع پوست و ترکیبات مورد استفاده در محصولات انتخابی توجه داشته باشید. 


براساس دستورالعمل‌های آکادمی درماتولوژی آمریکا (AAD) هرچه پوست شما حساس‌تر باشد، کمتر هم می‌تواند لایه‌برداری را تحمل کند. با این‌حال نقطه شروع مناسب برای لایه‌برداری همان یک‌بار در هفته است. به‌علاوه، باید محصولات ملایمی را برای لایه‌برداری انتخاب کنید که حاوی ترکیبات تسکین‌دهنده پوستی باشند. 


ترکیباتی مانند اسید لیپو‌ـ‌هیدروکسی (LHA) از این نظر عملکرد خوبی دارند، چون سلول‌های پوستی مُرده را با کیفیت خوبی جدا می‌کند. روغن آرگان هم ترکیب خوبی است چون سد دفاعی را تغذیه می‌کند و آن را تقویت می‌سازد. 


افراد دارای پوست چرب هم می‌توانند از محصولات غلیظ‌تر و سنگین‌تر برای لایه‌برداری پوستی استفاده کنند. اما همچنان باید به این اصل مهم توجه داشته باشند: ابتدا فقط یک‌بار در هفته از لایه‌بردار استفاده کنید و اگر پوست شما تحمل‌پذیری بالایی داشت، نهایتا فواصل این کار را به دو یا سه بار در هفته برسانید. 

                                                                              

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: skincare