صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
دلایل خارش چشم

آلرژی 


واکنش آلرژیک، دفاع سیستم ایمنی بدن در برابر یک ماده خارجی است. بیشتر افراد مبتلا به آلرژی می‌گویند حملات آنها همراه با تحریک چشم- خارش، سوزش، قرمزی و ترشحات است- معروف به التهاب ملتحمه آلرژیک.


دلایل زیادی برای آلرژی وجود دارد، بیشتر آنها در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند، مانند گرده، مواد غذایی، حشرات، لاتکس، کپک، حیوانات خانگی و داروها.

آلرژی‌های فصلی


اگر متوجه شدید خارش و قرمزی چشم همراه با باغچه شما شکوفا شده است، احتمالاً به آلرژی فصلی مبتلا هستید. بیشترین عامل ایجاد‌کننده التهاب ملتحمه آلرژی، گرده درختان، علف‌ها و علف‌های هرز در ماه‌های بهار و پاییز است. اما می‌توانید در تابستان نیز حساسیت داشته باشید. ملتحمه آلرژیک به طور معمول هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


آلرژی چند ساله


آلرژی‌های فصلی در طول بهار و تابستان افزایش می‌یابد، معمولاً به دلیل مواد آلرژی‌زایی است که از خارج منشا می‌گیرند. از طرف دیگر، آلرژی‌های چند ساله ممکن است در تمام طول سال رخ دهند و معمولاً از عوامل محرک داخلی ناشی می‌شوند.


شامل برخی منابع قابل مشاهده مانند سوسک و شوره حیوانات خانگی و همچنین هاگ‌های میکروسکوپی کپک یا گرد و غبار است. 


عفونت (ملتحمه عفونی)


باکتری‌ها و ویروس‌ها در اطراف ما زندگی می‌کنند و گاهی اوقات به چشم ما راه می‌یابند، جایی که می‌توانند باعث دردسر شوند. شایع‌ترین علت خارش چشم از فلور طبیعی است که روی پوست ما زندگی می‌کند. 


با گذشت زمان، بهداشت نامناسب چشم می‌تواند منجر به بلفاریت شود و می‌تواند باعث زخم باکتریایی شود که منجر به از دست دادن بینایی یا درد مزمن شود.


مواد تحریک‌کننده


دود، عطر، اگزوز، بوی بد و کلر مواد آلرژی‌زا نیستند، اما می‌توانند منجر به خارش و تحریک چشم شوند. هدف این است که یا از تحریک‌کننده‌هایی که بیشتر به آنها حساس هستید جلوگیری کنید یا میزان مواجهه را محدود کنید.


خشکی چشم


ممکن است ناشی از یک اختلال پزشکی باشد که در صورتی ایجاد می‌شود که چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند یا کیفیت اشک خوب نیست.این بیماری به طور کلی با افزایش سن رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به خارش، قرمزی و درد شود. بسیاری از دلایل احتمالی دیگر، استفاده از رایانه، شرایط پزشکی، جراحی لیزر چشم، سایش لنزهای تماسی و موارد دیگر است.


مراقبت نامناسب از لنزهای تماسی


دارندگان لنز تماسی که دچار خارش و تحریک چشم می‌شوند نباید علائم را نادیده بگیرند. چشم‌ها به رطوبت و اکسیژن نیاز دارند. هنگامیکه تحریک می‌شوند و بیماران چشمان خود را می‌مالند، فرصت عفونت افزایش می‌یابد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com