صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
بلاهایی که سیگار بر سر شما می‌آورد

مطالعات نشان می دهد افراد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند و البته میزان استعمال دخانیات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین سیگار سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض عفونت‌ها قرار می‌دهد.

از طرفی مواد سمی موجود سیگار موجب کاهش جریان خون به چشم¬ها و اکسیژن خون می¬شود که می¬تواند افراد را در معرض ابتلا به نابینایی، کارتاراکت (آب مروارید) و استحاله ماکولای چشم قرار دهد. البته این کاهش خونرسانی به لثه‌ها نیز آسیب رسانده، باکتری‌های طبیعی دهان را از بین می‌برد و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند که این شرایط فرد را مستعد ابتلا به التهاب لثه خواهد کرد.

در کنار آسیب جدی بر قلب، عروق خونی و ریه¬ها که با گرفتگی عروق کرونر، تصلب شریان، آسم و پنومونی بروز پیدا می¬کند، سیگار خطر ابتلا به دیابت را نیز افزایش می دهد. همچنین عوارض دیابت در این افراد نیز بیشتر است و حساسیت بدن نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، از تاثیر سیگار بر کاهش تخمک‌ها و در نتیجه کاهش قدرت باروری و بروز یائسگی زودرس، اختلالات نعوظ، بارداری خارج از رحم و ناهنجاری‌های جنینی نیز غافل شد.

حتی استخوان‌ها نیز از پیامدهای سیگار در امان نیستند و حدود ۲۰ درصد موارد ابتلا به آرتریت روماتوئید با مصرف سیگار مرتبط است. همچنین افراد سیگاری مستعد شکستگی استخوانی نیز هستند و از هر هشت مورد شکستگی استخوان ران، یکی در سیگاری‌ها دیده می‌شود.